Element One Energy – Åshild Vetås Aagaard-Nilsen

Hei bloggen! Jeg heter Åshild og har nå praksis i bedriften Element One Energy også kalt EoneE. Her jobber jeg sammen med to medstudenter, Charlotte og Eirik. Dette er nå 3. semesteret i mitt studieløp, og det er utrolig spennende å få tilbragt litt tid i arbeidslivet. Det vi lærer her bygger mye på fagstoff vi har hatt så langt i studieforløpet, så det er ekstra gøy å få se hva man har lært som er relevant i arbeidslivet.

EoneE er et oppstartsselskap som jobber for å utvikle en teknologi som skal være med på å redusere kostnadene for produksjon av grønn hydrogen. Dette inkluderer både brenselceller og selve elektrolyseteknologien. Elektrolyse er altså måten man produserer hydrogen på, ved å spalte vann, som i dag er en veldig kostnadskrevende prosess. De holder til på VIS sine kontorer i 2. etasje på VilVite-senteret, sammen med mange andre oppstartsselskap. Kontorlandskapet er veldig fint, og har en veldig god kaffemaskin…

Vi startet praksisperioden med å lese oss opp på elektrolyseteknologi. Det er et veldig spennende tema som jeg ikke har lært så mye om i detalj, så det å sette seg inn i temaet nå har vært utrolig lærerikt.
Som nevnt så er EoneE et startup selskap, og holder fremdeles på med utviklingen av et produkt. I samarbeid med HVL har de en elektrolyse-test-rigg som vi fikk være med å kjøre noen tester på i starten av praksisperioden. Det var et høydepunkt, da vi fikk se alt vi hadde lest oss opp på.

Etter litt å ha lest litt bakgrunnsstoff har vi fått noen oppgaver vi skal løse sammen. Blant annet å utvikle en modell som skal beregne effektivitet og tap i ulike deler av elektrolyseprosessen, og se på ulike tilfeller med og uten optimalisering. Her er det en del hemmelig teknologi som vi ikke kan gå inn på i detalj, som er veldig interessant!

Det vi for det meste gjør på jobb nå er å lage en kode som skal beregne dette. Vi bruker Python som vi lærte oss å bruke i INF100 i fjor, så det var greit å endelig få bruk for det.

Videre de neste ukene skal vi lage flere modeller, så programmeringskunnskapene blir etter hvert satt på prøve. Det vi gjør her i praksis er spennende og lærerikt, men også krevende. Jeg tror at jeg sitter igjen med mange nye ferdigheter på slutten av praksisperioden. Alt i alt trives jeg godt, og det er gøy at vi får ha et sånt fag som dette i studieløpet vårt.

Snakkes i neste blogginnlegg!