NORCE del 2/ Sondre Merkesvik

Hei igjen, Energibloggen!

Nå nærmer semesteret seg slutten, og jeg skal fortelle på hva jeg har drevet på med siden sist. I det siste blogginnlegget fortalte jeg om NORCE, litt om hva de forsker på, forskjellige prosjekter og hvorfor forskningen er viktig.  Videre så jeg på «Longship» prosjektet, presenterte og diskuterte forskjellige temaer knyttet til CO2 lagring sammen med forskningsgruppen jeg arbeider med hos NORCE.

Siden da har jeg utvidet kunnskapen min i MATLAB og MRST gjennom kurs og praktiske eksempler, i spesiell tilknytning til InjectWell-prosjektet. Prosjektnavnet er «INJECTWELL – Experimental and Numerical Assessments of CO2 Injectivity and Flow Assurance during Storage in Depleted Hydrocarbon Reservoirs», som er et forskningsprosjekt som gjennomføres hos NORCE for å kunne utvide kunnskapen om hvordan brønnboren og nærbrønnreservoaret oppfører ved CO2-injeksjon i DHR (Depleted Hydrocarbon Reservoirs). Dette inkludert analyser av kommersielle simuleringsmodeller med nødvendige forbedringsforslag for å kunne utvikle risikovurderinger, teknologiske- og økonomiske analyser for bærekraftig CO2-injeksjon.

Forskningsprosjektet vil hjelpe med å redusere økonomiske og tekniske risikoer ved CO2-injeksjon, forbedre forståelsen ved CO2-strømningsdynamikk i reservoarer, hvilke problemer som eventuelt kan oppstå og hvordan man kan unngå eller løse dem.

Målet til prosjektet er å kunne gi anbefalinger for best mulig CO2-injeksjon med grunnlag i brønnintegritet og injektivitet basert på modelleringsresultater og eksperimentelle data. Videre mål er å kunne gi kommersielle aktører retningslinjer om valg av simuleringsverktøy med tanke på pålitelighet, fleksibilitet og praktisk bruk. Dette vil kunne utvikle og akselerere gjennomføringen av flere CGS (Geologic Carbon Sequestration) og CCS prosjekter, som er nødvendige for å oppnå EUs mål om karbon nøytralitet innen 2050.

Oppimot dette prosjektet har jeg testet MRST sitt reservoar simuleringsverktøy i sammenkobling med CO2 well-injection, utvidet kunnskapen min om simuleringsverktøy og assistert simuleringer enten med programmering eller nye synspunkter. I det siste har jeg sett på praktisk bruk av eksperimentelle data for å teste simuleringsverktøyene.

Mye av arbeidet mitt har vært i samarbeid med utenlandske masterstudenter, som Xavier fra Frankrike (nevnt i blogg 1) og Laura, en ny masterstudent fra Tyskland. Begge to fullfører sin mastergrad i samarbeid med NORCE, Laura ved å skrive masteroppgaven sin oppimot prosjektet InjectWell, og Xavier ved å gjennomføre 6 måneder fulltids arbeid innenfor Injectwell. Dette har gitt meg muligheten til å jobbe sammen med og snakke med mennesker fra forskjellige bakgrunner, både kulturelle og tekniske. I kombinasjon med seminarene seniorforskerne hos NORCE holder nesten annen hver uke, har jeg utvidet kunnskapen min på mange forskjellige fronter gjennom min tid hos NORCE.

Da nærmer det seg slutten for praksisen min hos NORCE. Jeg har hos NORCE utvidet kunnskapen min om CO2 lagring, økonomiske og tekniske problemer som kan oppstå under CO2 injeksjon, hvordan man kan unngå dem eller overvinne dem og hvordan man programmerer reservoar simuleringsverktøy. Jeg har utvidet nettverket mitt, har kunne følget masterstudenter som fullfører graden sin i samarbeid med NORCE, lært hvordan man kan hente informasjon fra kompliserte rapporter og avhandlinger, og sett på hvordan forskning gjennomføres og rapporteres. Alt i alt har tiden min hos NORCE vært veldig lærerikt og spennende, og jeg har utvidet kunnskapen min på mange fronter. Anbefaler andre studenter som er interessert i forskning å søke hos NORCE.

Sondre