NORCE del 2 / Ann Louise Egelandsdal

Hei igjen kjære leser,

Nå er det en stund siden forrige blogginnlegg. Denne våren har vært så hektisk, men så lærerik og interessant. Det er virkelig nå man klarer å se hvor store muligheter det er i energibransjen og hvor mye spennende, ny teknologi som er i utvikling.

Jeg har vært på praksis hos NORCE energi. Sist fortalte jeg om hvordan jeg var involvert i forskning videre på karbon-fangst og lagring (CCS). Siden den gang har jeg bevegd meg noe videre på et nytt prosjekt – HyValue. HyValue prosjektet ledes av NORCE som skal utvikle seg videre innenfor hydrogrenbærere. Dette innebærer å utvikle metodikk og innovative løsninger. I forbindelse med HyValue har jeg jobbet med søknader. For NORCE står heldigvis ikke alene i HyValue. HyValue senteret drives i tett samarbeid mellom nasjonale og internasjonale forskningspartnere, næringsliv og forvaltning. Noe av det som jeg syns var spennende i forhold til tiden videre var at en av samarbeidspartnerne er Universitetet i Bergen. Det vil si at det er noe mer fokus på hydrogen, elektrokatalyse generelt og spesielt bærekraftig ammoniakkproduksjon. Dette er spennende områder i forbindelse med mastergraden som er verdt å undersøke videre. HyValue sine mål er å utforske metoder for produksjon av hydrogen og ammoniakk som betydelig reduserer energitap og kostnader. HyValue ser også på hvordan en kan utnytte og utvikle løsninger for transport, analyserer maritime verdikjeder, analysere teknologiutvikling og forretningsmodeller og studere hvordan hydrogensektoren kan modnes som et sosioteknisk system. Som du skjønner – et svært viktig og omfattende prosjekt som vil gi svært verdifull kunnskap for hydrogenbærere.

I og med jeg har fått innsikt både i CCS og hydrogen har det gitt meg innsikt i ulike, nye teknologier. Det gir bedre grunnlag til å velge område og retning for mastergrad. I forbindelse med HyValue har jeg jobbet med organisering og informasjon om brukerpartnere. Dette er en av mange oppgaver i etableringsfasen som er gjort med HyValue teamet. Disse oppgavene har vært svært lærerike og gitt meg god innsikt i prosjektet. Blant annet ved å lese gjennom prosjektbeskrivelsen. Jeg ser omfanget og verdien av et slikt prosjekt. Man ser også hvor mye planlegging og koordinering som skal til og forstår derfor hvorfor prosjekter tar tid.

NORCE driver med forskning. Det har gitt meg som praksisstudent god mulighet til å gå videre på teknologi som jeg syns er spennende. Under gjennomlesing av prosjektbeskrivelsen til HyValue, som jeg nevnte har det dukket opp mange nye ord og uttrykk samt prosesser som jeg har brukt tid på å forstå. Det har gitt meg kunnskap jeg er helt sikker på er nyttig videre. NORCE energi har gjennom praksisperioden vist hvor flinke de er til å tilrettelegge for de ansatte. Noe jeg har satt stor pris på er fleksibiliteten mellom hjemmekontor fra ulike byer, men likevel ha flinke veiledere lett tilgjengelig på spørsmål og møter digitalt. Det har vært helt avgjørende for meg i et travelt semester hvor det har vært mye jobb utenfor studiene også.

Nå er det siste innspurt i den lærerike praksisperioden. Det blir utrolig spennende å se hvordan det går med NORCE sine prosjekter i fremtiden, spesielt HyValue prosjektet jeg har stor tro på!

-Ann Louise