M&O Partners – Del 2

Hei igjen! Det nærmer seg slutten på en spennende og interessant vår. Jeg er snart ferdig med mine 200 timer hos M&O Partners tenkte jeg å fortelle litt om hvordan de ulike prosjektene vi har jobbet med har utviklet seg.

I forrige innlegg pratet jeg om to ulike bedrifter vi jobbet med å skaffe informasjon om og relevante partnere for de i Norge og at vi skulle til med en ny arbeidsoppgave hvor vi skulle intervjue et par bedrifter for Neuron. Nå har vi gjennomført intervjuer på vegne av Neuron med Dolphin og Wintershall som begge bruker Neuron sin software og tjenester. Vi spurte og fikk høre om hvordan de kom i kontakt med Neuron, hvordan deres prosesser med å velge hvem sin løsning som passet deres bedrift gikk og hvordan det har vært å være kunde hos Neuron. Vi fikk godt innsyn i hvordan offshore markedet fungerer for nye bedrifter, og hvordan prosessene internt i en bedrift kan foregå før man inngår avtaler for å kjøpe produkter fra andre. Etter intervjuene var vi også så heldige at vi måtte transkribere intervjuene på rundt 45 minutter. Å gjøre dette innebar for min del å høre på en tysker som snakket engelsk med forkortninger og ord jeg aldri før hadde hørt før og gjette på hva det var han sa som ga kontekst og mening med det jeg klarte å tolke 😊.

Etterpå sammenlignet vi de to intervjuene for å kunne gi tilbakemelding til Neuron om hva vi fant ut og ting de kunne ta med seg videre i prosessen med å skaffe nye kunder. Samtidig som vi ventet på passende intervjutider jobbet vi med et ganske spennende prosjekt for M&O Partners og en av lederne i selskapet som jobber veldig tett med avdelingen i Brasil. I Espirito Santo delstaten i Brasil jobber de med å utvikle en energihub av fornybare og bærekraftige løsninger. Her vil de ta i bruk alle energiformer og løsninger som finnes i dag. Vi fikk da i oppgave å kartlegge nye og innovative løsninger i Norge som kunne være relevante for dette prosjektet innenfor offshore vind, hydrogen og carbon capture storage (CCS). Etter å ha godt gjennom selskapene vi synes var relevante og funnet løsninger som kunne være spennende å ta i bruk i Brasil sendt vi av sted arbeidet vårt og håper at vi var til hjelp. Her blir det spennende å følge med om de tar i bruk noen av løsningene vi foreslo for dem!

Praksisperioden har vært spennende og lærerik. Samtidig som jeg har fått innsikt i et offshore marked i utvikling har jeg fått litt mer innsikt i hva en mulig hverdag etter endt studiehverdag kan være. Det har vært fint å kunne sitte litt mindre på skolebenken og ta del i arbeidslivet, men nå er det på tide å takke for seg. Å få tildelt en slik praksisplass uten å måtte gjøre noe selv er fantastisk, og jeg håper de neste energistudentene som skal få prøve seg også nyter det å kunne gjøre noe litt annerledes! Takk for meg 😊