BKK del 2

Hallais! Her er mer info om hva jeg har vært med på i praksis hos BKK (nå kalt Eviny). Etter Mikronett prosjektet har jeg, Christian og Tobias utredet et prosjekt om mulighetene Eviny har for å bli en del av hurtiglading markedet i Danmark. Vi reasearchet l allerede eksisterende selskaper som endte i en presentasjon der vi plutselig satt som ekspertene. For hva er egentlig viktig å vite om en bedrift og ikke minst hva trenger en å se etter når du reseacher mange bedrifter samtidig? Jeg hadde ingen peiling før vi startet, men heldigvis fikk vi god veiledning underveis og jeg vi påstå jeg er godt rustet til senere å se på bedrifter når det kommer til jobber og slikt hehe. Emner jeg har hatt på studiet som var til nytte i dette prosjektet var en del av informatikkemnene jeg har tatt tidligere. Der er research en viktig nøkkel til å finne svar, og det viktigste — hva er det egentlig jeg lurer på? I tillegg så fikk vi tilgang til noe som heter Power BI som er et program som håndterer databaser (også et emne jeg har hatt før, ikke en del av energigraden) noe som var veldig gøy å leke rundt med med for å visualisere data.

Det vi nå jobber med er å kartlegge ståa rundt maritim lading blandt havner og båtfolk. Her og driver vi og ringer rundt til fremmede med kunnskap om noe vi ikke har kunnskap om og får være en del av helt tidlig fase kartleggingen av et prosjekt for Eviny. Veldig spennende! Dette prosjektet avsluttes neste uke og da også skal vi fremføre funnene våres. En stor del av realfagene er å skrive ned det du har gjort slik at andre kan faktasjekke det du har gjort så her er vi veldig gode vil jeg påstå.

Andre evner jeg har fått bruk for har fått fra studentorganisasjonen IAESTE, som indirekte er tilknyttet universitetet? Det å ringe bedrifter med selvtillit, vite hvordan LinkedIn fungerer (overraskende nyttig), samarbeid med medstudenter om prosjekter og det å stille spørsmål om det er noe jeg lurer på er alle ferdigheter jeg har tilegnet meg ved å være frivillig i denne organisasjonen.

Jeg har en god del timer igjen i praksis så det er mye morro som ventes oppi eksamenslesingen knyttet til elektrifisering! Hos Eviny har jeg og mine medstudenter fått være en del av det grønne skiftet og fått innblikk i hvorfor det ikke kan gjøres på en dag. På avdelingen jeg har praksis jobbes det med veldig mye forskjellig, noen prosjekter har ikke startet enda mens andre er nylanserte. Det er utrolig kult å få være med å se hvordan det er å jobbe helt konkret mot løsninger som bidrar positivt til samfunet rundt oss. Eviny og BKK jobber i denne retning og det er jeg veldig glad for å kunne være med på!