Nå nærmer deg seg slutten av praksisperioden og med det bringer anledningen til å oppsummere og reflektere litt rundt hva vi har jobbet med siden sist i BKK Innovasjon.
Da vi avsluttet prosjektet om mikronett begynte vi å se på hvilke muligheter som finnes for at BKK kan innta en sentral rolle rundt hurtiglading av elbil i Danmark. Dette nye prosjektet innebar at vi så mye på hvilke bedrifter om allerede er etablerte med dette, hvilke folk som jobber der, hvilke anbud som er vunnet, og hvilke lokasjoner hurtigladerene er på. Det var veldig mye researching slik som sist, men denne gangen veldig lite teknisk arbeid som man kanskje ville forventet som ingeniør. Vi jobbet med dette i noen uker og presenterte våre funn og anbefalinger når det gjaldt oppkjøp eller samarbeid til en stor gjeng med ingeniører og økonomer som også jobber på dette prosjektet. Selvom vi gikk videre på neste prosjekt er dette et felt BKK kommer til å satse videre på, og det var kult å faktisk gjøre noe meningsfylt som direkte påvirker hva selskapet kommer til å gjøre i fremtiden. Av relevante fag kan det ikke sies at vi fikk så mye hjelp fra skole eller universitet, men det var heller ingenting vi manglet. Jobben gikk ut på å lese seg opp på alt mulig, så mattekunskaper eller annet vil ikke ha noen påvirkning.
Prosjektet vi nå holder på med går ut på å kartlegge behov og interesse for lading av elbåter i havner rundt om i landet. Også her ønsker BKK å være en tidlig aktør som kan ta et jafs av markedsandelen innenfor feltet. Vi har ringt rundt til forskjellige havner og notert oss interessen og tankene fra dem. Mange er for og mange er imot. Det er interessant å se hvor splittet man kan bli på dette feltet (Elbåt), men personlig tror jeg at vi nå bare er et par år unna noe tilsvarende elbilboomen i Norge som kan sies å ha startet rundt 2012. Det vil uansett komme nye standarer og sikkerhetsrutiner for lading av båter, så at havner på et eller annet tidspunkt må oppgradere ladeløsningene sine kommer ikke til å komme som et sjokk for oss i BKK. Mot slutten av dette prosjektet skal vi ha en presentasjon av funnene våre for ingeniørene som til daglig jobber med dette, litt likt som forrige prosjekt om lading i Danmark.
Også her har vi ikke hatt bruk for noen fag vi har hatt, men det kan godt tenkes at det hadde hjulpet med litt mer Excel-grunnlag. En enda bedre forståelse for elektro hadde heller ikke skadet en student som hadde blitt gitt denne arbeidsoppgaven.
Mot slutten av praksisen kommer vi til å jobbe med elektrifisering. Elektrifisering vil i dette tilfelle være å finne behovet i markedet og da konsekvent finne løsninger for å erstatte fks. dieselaggregat. BKK sin visjon er å være 100% fornybar, men dette vil ikke kunne oppnås hvis arbeiderene ute i naturen trenger et aggregat for å ha lys, varme, og andre nødvendigheter. Heldigvis finnes det batterier, både kjemiske og andre former, som kan erstatte dette behovet for dieselaggregat.
Skal man forandre verden mot det grønne skiftet er det viktig å ikke bare se på de store tingene som å stenge ned et kullkraftverk eller bygge en ekstra vindturbin, men også finne løsninger som kan hjelpe bærekraftig i alle deler av hverdagen eller arbeidslivet, og dette er jeg stolt over å kunne bidra med nå gjennom praksisen min hos BKK.
-Christian Åsvang