Praksis hos VilVite – 2

Hei igjen!

Nå er det over en måned siden forrige blogginnlegg, så nå er det på tide med en oppdatering!

I forrige innlegg avsluttet jeg med å snakke om hvor langt vi var kommet på vårt «eget» lille prosjekt. Jeg nevnte at vi jobbet med ulike ideer til hvordan installasjonen best mulig kunne representere problemstillingen vi ønsket å ta opp. Siden den gang har vi kommet langt på vei, vi har også kommet i gang med hovedprosjektet som jeg nå skal fortelle litt om :))

Hovedprosjektet tar utgangspunkt i samme utviklingsmodell vi har brukt på «vår» installasjon. Vi har altså startet med et innsiktsarbeid. I henhold til dette har vi ønsket å komme i kontakt med flest mulig fra målgruppen (ungdom) for å snakke om «energi og bærekraft» og deres forhold og tanker rundt dette. «Vilvite» har derfor arrangert en rekke intervjuer med flere ungdom- og videregåendeskoler, slik at vi har kunnet gjennomført disse samtalene, dette ble gjort i samarbeid med frivillige lærere som ønsket å være med på dette.

Dette har vært veldig verdifull innsikt som skal brukes i seinere deler av utviklingen. Det har også vært kjekt å snakke med ungdom om utfordringene tilknyttet dette, personlig har jeg blitt positivt overrasket over kunnskapsnivået og engasjementet tilknyttet emnet, å være vitne til dette har vært svært motiverende med tanke på egen læring og studie.

Veien videre er å få oversikt over det innsiktsarbeidet vi nå har gjennomført, for å så planlegge neste steg, om dette blir ytterlig innsiktsarbeid eller om vi går over i ide-fasen, vil tiden vise.

Jeg vil også fortelle litt om det vi har gjort når det gjelder vårt «eget» lille prosjekt siden sist gang. Vi har siden den gang gått videre med en konkret ide, hvor vi nå arbeider med å utvikle en enkel prototype slik at vi kan simulere hvordan vi ønsker installasjonen skal fungere. Vi er godt i gang med denne fasen og vi nærmer oss det punktet hvor vi kan teste installasjonen blant et publikum. Vi som praksisstudenter har jobbet selvstendig med denne installasjonen, med unntak av innspill og veiledning fra våre veiledere. Det er derfor veldig spennende når det nå ser ut til at vi kan presentere denne installasjonen i sin helhet innen vår tid i praksis er omme.

Det var det jeg hadde å dele denne gang!

Adrian