Om i morgen – 2

Hei igjen:)

Siden sist har det ikke skjedd særdeles store endringer i arbeidshverdagen. Mandager og tirsdager går fortsatt sin vante gang på Spaces sammen med min kollega Bjørn. Vi har derimot fått mer innsnevrende arbeidsoppgaver, og jeg har hittil, og skal videre, jobbe mer med formidling og skriving. I dette inngår det kanskje oppgaver som viker fra det man tenker på som den tradisjonelle ingeniørhverdagen.

Under formidling inngår promoteringsvideo, lage innhold til konferansen i form av videosnutter på sosiale medier, og å være med på konferansemøter. Sistnevnte er gjerne det som gir en smakebit på arbeidslivet. Her møtes en begrenset andel av stiftelsen, gjerne de som er leder for hver «avdeling», og diskuterer saker angående den kommende konferansen. Det blir snakket om økonomi og budsjett, visuell formidling og promotering, hvem som er innledere på konferansen og hva de skal snakke om, generell planlegging og hva fremtiden bringer. Dette kan minne om hva en ledergruppe gjør, og hvor en del avgjørelser blir tatt. Promoteringsvideo og videre er satt på vent da innledere på konferansen må være «up to speed» på hva vi ønsker at de skal få frem i videoen. Denne vil være verdt å få med seg hvis du lurer på om du skal melde deg på:  Vi må snakke om i morgen-konferansen 2022 | Facebook

Foreløpig er det mye skriving og e-poster det går i. Jevnlig søker vi om midler fra store og mindre aktører, og må smøre oss med god tålmodighet da ikke alle trykker like flittig på re-fresh knappen som vi gjør. Under ventingen holder jeg på å skrive tekster til et magasin som Om i morgen samarbeider med. Her får jeg brukt deler av kompetansen jeg har fra studie, og står delvis fritt til å skrive om det jeg vil. Jeg skulle derimot ønske at jeg kunne skrevet mer fra min egen etos, men det vil nok ta noen år før dette er på plass. Erfaringer har jeg derimot litt mer av, men dessverre lite som bidrar til faglig kompetanse.

Høstens store selvstendige prosjekt er videoproduksjon. Her får vi virkelig representert vårt fagfelt. Merk, representert. Meg og Bjørn har planlagt, idémyldret, nådd ut til store aktører, og skal til slutt filme noe som skal resultere i en video som skal spilles av på konferansen. Problemstillingen i videoen er «Hvorfor utdanning er viktig for den tverrfaglige løsningen». Denne problemstillingen skal reflektere temaet til konferansen og vi skal prøve å få frem nettopp det den sier. Til tross for at det ikke er vi som kommer med faktaene, har vi selv jobbet oss frem mot en løsning vi mener formidler problemstillingen på best mulig måte. Vi håper at dette er noe vi kan si oss stolte av til slutt.

Arbeidsoppgavene reflekterer i liten grad de fagene vi har hatt, og studiekompetansen vi har tilegnet oss hittil i studieløpet. Matten, fysikken og programmeringen er foreløpig lagt på hyllen, og praksisen vender oss mer mot det å nå ut til mennesker gjennom kanaler vi bruker hver dag. Fokuset er mer tilrettelagt det å skape nettverk med større aktører for å skape en kortere vei mellom fremtidige arbeidstakere og arbeidsgivere. Likevel er det mye å hente fra studiet. Arbeidsmarkedet sirkulerer ikke rundt å låse deg fast i en bestemt stilling, men heller utnytte kunnskapen din der man kan. Derfor er det ofte slik at man ikke jobber med akkurat det man hadde utdannet seg til eller tenkt. Fra studietiden tar man med seg rutiner, strategier og det sosiale, og tilpasser det ettersom. Vi har fått bryne oss på det å bruke kompetansen vår på kjente arenaer fremfor ukjente, og har derfor kunnet bidra til å formilde et budskap som gjerne er årsaken til at vi selv går Energi.

-Ida