NORCE, Del 1

Hei! Jeg heter Audun, og sammen med Julie, er jeg dette semesteret utplassert hos NORCE sin energiavdeling, også kjent som NORCE Energi. NORCE står for Norwegian Research Center AS og er et uavhengig forskningsinstitutt. NORCE leverer forskning og innovasjon innen energi, helse, klima, miljø, samfunn og teknologi. NORCE sin målsetning er å kunne løse aktuelle samfunnsutfordringer og bidra til verdiskapning lokalt, nasjonalt og globalt. NORCE har 750 ansatte spredt over hele landet i 10 byer, men har sitt hovedkontor på Nygård i Bergen.

Forventingene mine til praksisutplasseringen er få arbeide med relevante og utfordrende problemstillinger som relaterer til mitt studiet. Jeg håper på å bli bedre kjent med bedriftskulturen og finne ut hvilke roller jeg kan jobbe med når jeg er ferdig med studiet. Jeg ønsker å lære hvordan det er å være ingeniør og hvilke oppgaver og jobber de kan ha.

NORCE Energi forsker innen olje- og gassektoren og fornybare energiformer med hovedvekt på kostnadseffektiv og sikker energiproduksjon som sikrer lavest mulig CO2-avtrykk i det grønne skiftet. Et av satsingsområdene til NORCE er hydrogen. Det er et ganske nytt fagområde som det finnes lite forskning på. Det er veldig spennende at NORCE satser en del på hydrogen siden det interesserer meg veldig og har store muligheter for framtiden. NORCE hadde flere interessante prosjekter underveis som vi kunne velge å følge og flere av de hadde med hydrogen å gjøre.

Jeg har de siste ukene fått ta del i et prosjekt som handler om produksjon av flytende hydrogen. Prosjektet heter Aurora Pilot-e. Prosjektet går ut på bygging av en hydrogenfabrikk på Mongstad med forsyning til skip. Det startet i slutten av 2019 og har som mål å starte produksjon og fordeling av flytende hydrogen til den maritime sektoren i 2024. Det er BKK som leder prosjektet, men det er flere bedrifter som er med, blant annet Equinor, Air Liquide, Norled og flere andre. NORCE har ansvar for arbeidspakke 5 som går på sikkerhet og samfunn. Jeg har fått i oppgave å lage et dokument og en presentasjon om hydrogen verdikjede. Jeg skal skrive om verdiskapningen i dette prosjektet og om hvordan de ulike prosessene i prosjektet er koblet sammen og hvordan dette kan bli økonomisk gunstig. Det er mye å sette seg inn i, så store deler av arbeidsdagene mine de siste ukene har gått til litteraturstudie. I tillegg til dette har jeg fått være med på noen statusmøter der jeg får høre litt om hva de ulike personene gjør og hvordan prosjektet går fram. Det har vært veldig interessant.

Vi har blitt godt tatt imot av de ansatte hos NORCE. Kontaktpersonene våre følger oss opp med både fellesmøte og individuelt prosjektmøte hver uke. Vi har blitt vist rundt i bygget og fått hilse på andre ansatte. Vi har fått se laboratoriene hvor det blir utført en mengde forsøk knyttet til de ulike forskningsprosjektene. Vi har også fått tildelt et adgangskort og et kontor på Nygård. Her kan vi komme når vi vil og arbeide med oppgavene våres. Det er et hyggelig og profesjonelt arbeidsmiljø hos NORCE. Jeg er veldig heldig som har fått praksisplass hos NORCE.  Det har vært mye å sette seg inn i, men det har vært lærerikt og spennende. Jeg gleder meg til å følge Pilot-e prosjektet videre i høst og lære mer.