Bergen næringsråd del 1

Hei, jeg heter Andreas og har min praksisperiode hos Bergen Næringsråd. Bergen næringsråd er en medlemsorganisasjon for næringslivet i bergensregionen. Det er en helt uavhengig organisasjon og de er partipolitisk uavhengige. De driver med næringspolitikk og representerer over 100 tusen arbeidstakere.

Sentralt i organisasjonen er å styrke næringslivet i Bergen og det gjør de ved sine ressursgrupper. I hver ressursgruppe er det forskjellige fagområder hvor de fremmer, sammen med fagpersonell fra ulike bransjer og fagfelt, sine viktigste saker innen det spesifikke fagområdet. Eksempelvis har de fagområder innen byutvikling, transport, finans og kanskje en av de som er mest i fokus, energi. Personlig opplever jeg at det er et ekstremt stor engasjement for hver av de ulike ressursgruppene og de avholdes jevnlig møter og konferanser. Så langt i mitt praksisopphold har jeg fått delta i flere av de ulike ressursgruppene og får bli med på møter og konferanser når det avholdes. Så langt har jeg deltatt i ressursgruppe for energi, student og transport hvor alle møtene har vært lærerike og relevante.

Hovedsakelig har jeg fått tildelt et prosjekt som heter «energilandet», som er det jeg arbeider mest med. Energilandet er et prosjekt som går ut på å engasjere unge mennesker til å skaffe seg en utdanning innen energi, og opplyse om muligheter innen de ulike fagfeltene. Dette gjøres ved et utdanningsprogram som går over en hel dag og gjennomføres for ungdomsskoler. Min jobb i dette er å gjøre endringer i fagtekst, oppdatere utdatert statistikk, gjøre forbedringer i programmet, koordinere skolebesøk og kommunisere med «rollemodeller» som er en sentral del av prosjektet. Rollemodellene er de som gjennomfører skolebesøkene og er ferdigutdannede innen energibransjen i selskaper som equinor og aker solutions m.m.

Det å ha fått et såpass stort ansvar for dette prosjektet opplever jeg som meget positivt og føler meg godt integrert i arbeidsmiljøet i Bergen næringsråd. Så langt vil jeg si at min tid som praktikant har vært svært lærerik og jeg føler at alle de ansatte har vært imøtekommende. De er også fleksible på arbeidstid. Samtidig føler jeg at jeg driver med relevant arbeid og opplever det absolutt som en positiv opplevelse så langt.