Element One Energy AS

Hei! Mitt navn er Tina og dette semesteret er jeg i praksis hos Element One Energy AS sammen med Viljar. Jeg har gledet meg veldig til å få komme ut i praksis og få oppleve litt hvordan det blir å komme ut i arbeidslivet etter studiet. Det finnes så enormt mange ulike bedrifter og retninger innenfor fornybar energi at det er vanskelig å vite hva man faktisk kommer til å jobbe med når man har fullført energi studiet. Og det er egentlig en av de beste tingene med studiet, at man har større frihet til å velge. Jeg går tredje semester nå og til femte semester skal vi bestemme oss for en studieretning. Da er det veldig fint å få muligheten til å dra ut i praksis før det. Da kan man velge en bedrift som driver med noe innenfor den studieretningen man er interessert i og finne ut om det er noe som passer. Jeg synes kjemi er veldig kjekt og interessant, og ble så glad når jeg fikk vite at jeg fikk praksisplass hos EoneE.

EoneE er et nylig dannet selskap som skal produsere hydrogen ved bruk av brenselceller på en mer effektiv måte. Bedriften er det Anders Even Kvåle som har startet og som vi har fått tett oppfølging av. Det er en liten bedrift som holder på å etablere seg, og det er da veldig kjekt å få komme inn som student og følge utviklingen og få se hvordan det er å starte og bygge opp et firma. Det krever ekstremt mye arbeid, og det er veldig mye annet man må kunne enn bare brenselcelleteknologien for å få det til. Når meg og Viljar startet i praksis fikk vi i oppgave å lage en teoretisk modell i python av en brenselcelle. Vi kunne veldig lite om brenselceller fra før og det var utfordrende å skulle programmere en modell. Vi måtte lese veldig mye på PEM (proton exchange membrane) brenselceller før vi i det hele tatt kunne begynne å modellen. Det var litt overveldende i starten, men med godt samarbeid og veiledning løste det seg veldig fint! Modellen vår tar nå inn forskjellige parameter slik at man kan analysere tapene i brenselcellen, og du kan se noen av de veldig fine figurene den plotter under.

Det vi holder på med nå er å skrive en dokumentasjon og forklaring på alle formlene brukt i modellen, slik at de i bedriften som skal bruke denne koden skjønner hva som står i den.

Det neste vi skal er å få være med på å bygge en prototype av brenselcellen, som er veldig spennende! Det er mye som skal gjøres klart før vi får komme i gang med det, og jeg håper virkelig at vi rekker å bli ferdig med alt før praksisperioden er over, slik at vi får være med på å teste prototypen. Det neste på agendaen nå er alt forarbeidet som kreves for å kunne bygge prototypen.

Disse ukene i praksis har vært veldig utfordrende og veldig kjekt! Det å få muligheten til å følge en bedrift i startup perioden slik som vi har er veldig unikt og jeg har lært utrolig mye forskjellig.