MiniHydro Blogg 2

Hei igjen!

Velkommen tilbake til bloggen min om praksisutplassering hos MiniHydro.

Dette er det andre blogginnlegget som inneholder noe av det jeg har gjort og lært i den andre og siste halvdelen av praksisoppholdet i MiniHydro.

Forresten glemte jeg å nevne i det første blogginnlegget at jeg og Marthe som jobber for Norwegian Hydropower har flere overlappende oppgaver som vi kan jobbe med i lag.

De to første ukene etter den første bloggen fortsatte jeg og Marthe å jobbe med kartlegging og å finne passende elver i Norge til MiniHydros lavtliggende kraftverk-konsept som jeg beskrev i den første bloggen.

Da jeg og Marthe ble ferdige med kartleggingen måtte vi lage en Excel-fil hvor vi skrev inn de passende elvene sortert fra lav til høy vannføring. Vi skrev også inn hvilke kommuner og fylker de ligger i. I midten av mars var vi ferdige med kartleggingen og sorteringen. Vi fant ut at det er 127 elver i Norge hvor det er teoretisk mulig å bygge opp små vannkraftverk.

Bilde av alle elvene i Norge som har passende helning, vannføring og mulige strekninger

Robert Storbekk som er sjefen vår var begeistret med det store tallet siden en kan installere mange turbiner på samme elv hvis topografien er passende.

Robert og vi var nysgjerrige på hvor stort energipotensial som ligger i disse elvene så den neste oppgaven vår var å finne total energi og distanse som kan brukes for hver elv. For å finne ut dette brukte vi noen formler og excel. Det var ikke den største utfordringen i løpet av praksistiden siden vi har hatt relevant kunnskap fra UIB fra fag som ENERGI101, Energi210, PHYS111 og PTEK202. Vi fant ut at det totale potensialet av alle 127 elvene er ca. 5,6 GW og den totale utnyttbare lengden er ca. 1900267 meter.

Bilde av hjemmekontor

I midt av mars og begynnelsen av april jobbet vi hjemmefra på grunn av stadig skiftende smittevernstiltak, men det hadde ingen påvirkning på arbeidskvalitet. Den eneste forandringen var at all kommunikasjon- og informasjonsutveksling var via e-post og dropbox.

Før påske fikk vi som prosjekt å undersøke potensiale i andre land i Europa på makronivå. Her må vi finne ut i hvor stor grad andre land bruker rennende vann som energikilde, se på hvilke type vannkraftverk som er i bruk og finne ut mer om framtidens prosjekter samt sammenligne topografi.

Dette er et litt annerledes prosjekt siden det ikke finnes så mye nøyaktig data om høydeforskjell, vannføring og avstand for hver elv i Europa. Dette er informasjon vi måtte hatt om vi skulle gjort prosjektet på mikronivå som vi har gjort for Norge.

En siste ting som jeg vil si til deg som skal på praksisutplassering:

Praksis har vært veldig lærerikt og spennende. Jeg har fått bryne meg på utfordrende oppgaver og det var veldig fint å få oppleve hvordan arbeidsmiljøet som ingeniør kan være. Det var kult å vise sjefen at selv om jeg er student klarer jeg alltid å henge med, at jeg har god forståelse av forskjellige type energikilder og at jeg klarer å løse oppgavene jeg blir tildelt. Tipper at du som leser vil oppleve det samme på din utplassering så bare ta sjansen og gjør ditt beste. Da vil du få tilbake 10 ganger så mye 😊

Jeg vil takke UIB for denne muligheten!

Paulius