NERSC, del 2

Hei igjen!

Her kommer en liten oppdatering på praksisutplassering. Denne uken hadde jeg min siste uke i praksis hos NERSC. Etter disse månedene i praksis sitter jeg igjen med mange inntrykk og mye ny kunnskap. Derfor tenkte jeg å ta dere litt gjennom hva jeg har lært og hvilke tanker jeg sitter igjen med etter dette semesteret.

Som jeg nevnte i sist blogginnlegg har jeg jobbet med et forskningsprosjekt i løpet av tiden min i praksis. Gjennom prosjektet har vi kikket på lokal klimapåvirkning av vindparker ved nordlige breddegrader. Mer spesifikt har vi sett på Fakken og Raskiftet – to store vindparker i henholdsvis Tromsø og Trysil. Vi har ønsket å finne ut om turbulensen dannet av vindturbinene skaper en oppvarming av luftlaget ved bakken. En slik oppvarming vil i teorien oppstå når atmosfæren er stabilt lagdelt slik at varm luft ligger over kaldere luft. Når man så tilfører turbulens til denne situasjonen vil den varme luften blande seg med den kaldere luften slik at det blir høyere temperaturer ved bakken.

For å finne ut om dette er tilfellet har vi blant annet hentet inn informasjon om vindparkenes posisjon, energiproduksjon, vindhastigheten i områdene og landoverflatetemperatur. Deretter har vi jobbet med spesifikke tidsperioder som virker til å gi lovende resultater (dvs. perioder med stabil lagdeling av atmosfæren over lengre tid). For disse periodene har vi undersøkt hvor man kan forvente å få utslag i form av klimapåvirkning, og videre plottet datasettene for disse utslagsområdene. Et slikt plott kan sees nedenfor.

Plott av landoverflatetemperatur ved Fakken vindpark i Tromsø. De blå sirklene viser de ulike vindturbinene.

Prosjektet er ikke ferdig, men vi har så langt konkludert med at det ikke er tydelige nok resultater til å trekke en konklusjon om at det er direkte klimapåvirkning, i form av temperaturendring, fra vindparkene. For at en slik konklusjon skal kunne trekkes trengs det mer forskning på feltet, med mer data og mer utslag i dataen.

Gjennom prosjektet har jeg opplevd at kunnskap jeg har fått tidligere på studiet har kommet godt med. Blant annet har teori om atmosfæren fra GEOF105 og GEOF110 blitt hyppig tatt i bruk for å forstå oppvarmingseffekten av turbulens ved stabile atmosfæriske forhold. I tillegg har GEOF210 vært gull verdt ved plotting av datasett og avlesning av informasjon fra tidsrekker og grafer. Å bruke teori fra fag i praksis har vært veldig spennende, da man på denne måten får se nytten av det man lærer.

Videre har jeg også opplevd å lære mye om arbeidet som går inn i et forskningsprosjekt. Dette kan tidvis være tungt arbeid, og det står stor respekt av alle dem som legger mye arbeid ned i forskningsrapporter. Praksis har dessuten bydd på en bratt læringskurve innen python, som jeg nå opplever å mestre betydelig bedre enn i starten av året. Dette tror jeg kan komme godt med ved senere anledninger!

På grunn av den stadig skiftende smittesituasjonen ble det dessverre ikke noe mulighet for å ta en tur innom Nansen senteret dette semesteret. Hjemmekontor har derimot bydd på en veldig fleksibel arbeidstid, noe som kommer godt med i perioder med mye skolearbeid. Nedenfor ligger et knippe av de forskjellige ”hjemmekontorene” jeg har hatt dette semesteret (som jeg virkelig ikke kan klage på). Heldigvis har det også vært mulighet for å gjennomføre en del av praksisarbeidet på skolen.

En som trives godt på café :))

Alt i alt vil jeg si at praksis har vært veldig lærerikt. Det har vært kjekt å få prøve seg ”ute i arbeidslivet” og å få litt innblikk i arbeidsmulighetene etter studiet – enten gjennom min egen praksis eller gjennom opplevelsene til mine medstudenter. Til slutt vil jeg takke NERSC for muligheten til å være i praksis hos dem!

– Agathe <3