NORCE, del 1

Hei! Mitt navn er Marte. Gjennom ENERGI240-emnet er jeg dette semesteret utplassert i praksis hos NORCE sammen med Aksel og Alfred. Jeg har lenge gledet meg til å komme ut i praksis, da vi endelig kan få et innblikk i hvordan en jobbhverdag kan se ut for oss når vi er ferdig og studere.

Litt om NORCE

NORCE (Norwegian Research Centre) er et forskningsinstitutt som ble stiftet i 2017. NORCE driver forskning og innovasjon innen blant annet energi, klima, miljø og teknologi, noe som er veldig relevant for oss. Med rundt 800 ansatte, og kontorer i 10 norske byer, er de ett av de største forskningsinstituttene i Norge. Hovedkontoret deres ligger i Bergen, men på grunn av pandemien har vi som praksisstudenter ikke hatt muligheten til å møte opp fysisk på kontorene enda.

Med andre ord, sitter vi på hjemmekontor, noe jeg syntes er litt kjipt. Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å møte fysisk opp på deres kontorer, både for å få litt mer inntrykk i deres arbeidshverdag og kunne møte våre kontaktpersoner fysisk. Til tross for situasjonen, er våre kontaktpersoner veldig dyktig og legger til rette for at vi skal få en så god og relevant praksis som mulig. Vi får individuelle oppgaver og prosjekter som vi jobber med. Vi har fellesmøte på Teams hver onsdag, der alle vi som er praksisstudenter og våre tre kontaktpersoner er deltagere. Der går vi gjennom hva vi har jobbet med, hva vi skal gjøre videre og vi kan komme med spørsmål. I tillegg til det ukentlige møte blir vi fulgt opp individuelt og de er flinke til å sitte oss i kontakt med deres kollegaer i NORCE som har god kompetanse innenfor de temaene vi jobber med. På denne måten tilegner vi oss mye kunnskap, får et innblikk i våre kontaktpersoners arbeidshverdag og hvilke prosjekter de holder på med.

Arbeidsoppgaver

Vi har de første ukene hatt fokus på hydrogen, som er et av deres fagområder. Jeg har valgt å sette meg mer inn i hydrogenlagring, og har sett på hvilke muligheter det er for å lagre hydrogen under bakken og hvilke utfordringer det er knyttet til dette. Her har jeg brukt mye tid på å lese meg opp på temaet ved å studere forskjellige artikler. Jeg har også fått muligheten til å komme i kontakt med en annen person som jobber i NORCE som har god kompetanse på dette temaet. Fremover vil jeg ha tett samarbeid med henne og vi skal i ukene som kommer jobbe med et spennende prosjekt. Parallelt med dette vil jeg også få muligheten til å følge et av forskningsprosjektene som NORCE er med på. Her vil vi kunne følge møter og få lære mer om de ulike prosessene knyttet til et slikt prosjekt. Det blir veldig spennende.

Alt i alt har vi hatt en god start i praksis hos NORCE. Vi får være med på mye spennende og lærer mye nytt. Videre håper jeg vi får muligheten til å få komme en tur innom kontorene og få møte de vi jobber med. Det hadde vært veldig kjekt!