Gexcon – Del 1
Hei bloggen, Nora her! Jeg har vært på utplassering hos Gexcon dette semesteret sammen med Brita og Amalie. Gexcon er en verdensledende bedrift innenfor brann-og eksplosjonsfare. Gexcons erfaring kommer fra detaljert kunnskap om eksplosjonsfenomener bygget opp gjennom mange år med omfattende forskningsprosjekter, gjennomføringer av sikkerhetsvurderinger, gjennomføring av ulykkesundersøkelser og utføre testing ved selskapets egne dedikerte anlegg på Sotra utenfor Bergen.
Hovedoppgaven for denne praksisperioden er å lage en database for støveksplosjoner. Første gang jeg fikk tildelt den oppgaven, fikk jeg litt panikk i og med at jeg aldri har hørt om det fra før. Men etter hvert som jeg har fått mer informasjon fant jeg ut at det ikke var så gale. Vi har fått tilsendt noen rapporter med data der vi skal plotte inn alle punkter fra noen diagrammer til hvert støv. Da jeg har funnet alle punktene, må jeg plotte inn x og y verdier til de forskjellige støvene i et Excel ark, og systematisere de forskjellige med støvets navn, nummer, Pmax osv
En dag fikk vi være med å se på forskjellige Gexcon anlegg innenfor gass og støveksplosjoner på Sotra, noe som var veldig lærerikt. Jeg fikk et innblikk over hvordan det fungerer og dermed mer forståelse om hvor viktig det er å ha en god sikkerhet ved slike eksplosjoner. I tillegg til å være på store anlegg ute, fikk vi også se det inne i en lab. Der viste de hvordan en 20 liter bombe fungerer og en sammenheng mellom minste påtenningsenergi.
De siste dagene i praksis har vi fått online kurs i Flacs Software, som er en programvare til eksplosjonsmodellering og atmosfærisk spredningsmodellering innen industriell sikkerhet og risikovurdering. I og med at dette er enda veldig nytt for meg så synes jeg det er veldig vanskelig å forstå, men tror det skal gå bedre etter flere kurs.
Jeg synes hele praksisoppholdet til nå har vært interessant, men ikke helt den retningen jeg har en intensjon om å gå. Det har fungert veldig bra å samarbeide med oss tre jenter, slik at vi kan hjelpe hverandre til å gjøre oppgaver og forstå mer. Noe som har vært utfordrende er at det har vært lite informasjon på oppgaven vi har fått, dermed mye frustrasjon over hva vi egentlig skal arbeide med. Men jeg velger å tenke at det er lærerikt i seg selv å bli løsningsorienterte, til og med på noe jeg aldri har hørt om før.