Skyss – Magnus Husgard

Hei, mitt navn er Magnus og i høst er jeg i praksis hos Skyss, som er kollektivselskapet i Vestland fylke. Skyss er et stort selskap som er delt inn i mange avdelinger som utfører mange ulike oppgaver. Jeg har blitt plassert i avdelingen «tilbudsutvikling». Denne avdelingen står for utviklingen av kollektivtilbudet i Vestland, spesielt med å legge strategier for hvordan de skal gjøre tilbudet nullutslipp, uten at det skal bli for kostbart og samtidig ta vare på passasjerene og sjåførene sitt behov.
Da jeg først kom på Skyss ble jeg introdusert til hva Skyss som et selskap gjør, hva de ulike avdelingene gjør og i tillegg ble jeg kjent med mange som jobber her. Etter introduksjonen ble jeg fordelt på avdelingen min, hvor jeg i all hovedsak skal jobbe med to personer, Einar og Joran, som står for «Energi og Utslipp» i tilbudsutvikling avdelingen, dvs. at det er de som i all hovedsak står for planleggingen av hvordan kollektivtilbudet kan bli nullutslipp. I tillegg til de har jeg også jobbet tett med de andre fra avdelingen min.
I min tid så langt i Skyss har jeg blitt sett på som en midlertidig ansatt. Jeg har fått muligheten til å delta på seminar, møter og ulike sosiale sammenkomster. Dette setter jeg stor pris på, siden det gir meg god erfaring til hvordan jobblivet kan bli innenfor mitt fagfelt.
I Bergen sentrum og omegn har Skyss innstillt en lavutslipp busstransporttilbud. Problemstillingen til arbeidsoppgaven jeg fikk tildelt for min praksisperiode er «Hvor mye av busstilbudet i Sunnhordaland kan hel-elektrifiseres». Sunnhordaland er et område med få mennesker og lengre avstander sammenliknet med Bergen, så dette var på flere måter en stor utfordring. Jeg skal først lage en analyse av større datamengder som i all hovedsak inneholder vogn-løpene for Sunnhordaland i en vanlig ukedag. Her fikk jeg god læring i hvordan man jobber med større datamengder og gjør analyse av dette, hvor jeg i stor grad har brukt python til å analysere disse datamengdene på en effektiv måte. Jeg regnet energi- og effektbehovet til de ulike rutene og samlet effektbehov på alle stasjoneringsstedene. Dette har gitt meg en pekepinne på hvilke løsninger som kan være aktuelle for å elektrifisere størst mulig andel av rutene i Sunnhordaland. Så fikk jeg i oppgave å presentere dette til resten av faggruppen vår gjennom presentasjoner og rapporter.
Da jeg skriver denne rapporten er jeg fortsatt i analyse delen, og skal allerede neste uke presentere hva arbeidet mitt går ut på, og hvordan jeg har valgt å angripe det på til hele faggruppen.
For å oppsummere så er jeg veldig fornøyd med praksisplassen min, både på grunn av gode kolleager, den erfaringen og forberedelsen dette gir meg før jobblivet, i tillegg til at jeg gjør en nyttig oppgave som faktisk gjør noe for arbeidsplassen jeg har blitt tildelt. Skyss skal nemlig bruke analysen min til å få et bilde over hva status for nullutslipp av Sunnhordaland er, noe som jeg syntes er kult.
Så snakkes vi i blogg 2!