Terravera foundation – Tuva Gilhuus

Hei bloggen. Jeg er Tuva og går mitt andre år på Energi på UiB. Dette året har vi praksis i faget energi240. Bedriften jeg jobber i heter Terravera Foundation. Jeg er på praksis her sammen med tre andre studenter fra mitt studie. Vi har nå jobbet siden starten av september og skal jobbe ut november.

Terravera var en bedrift jeg ikke hadde hørt noe særlig om fra før. Det jeg hadde hørt var at en som gikk 4. året hadde hatt praksis der og fått jobb etter og det synes jeg hørtes spennende ut. Jeg sjekket også nettsiden på forhånd og så det var en bedrift med mye modellører, men fikk ikke helt taket på hva de faktisk drev med.

September kom i tidlig i september hadde vi vårt første møte med våres kontaktperson i Terravera. Møte var over nett og vi fikk en introduksjon av bedriften. Bedriften er startet av studenter på NTNU. Vi fikk også vite at mange av de som jobber i Terravera nå er studenter og at de både ville ha oss med på teamet også etter ferdig praksis. Det var veldig fint å høre fra start av at vi var ønsket i bedriften og det er veldig gøy å jobbe med andre på lik alder. Bedriften driver med beregninger av CO2 utslipp for andre bedrifter som Norwegian og Jotun. Vårt fag livsløpsanalyse fra første året vårt var en positiv forkunnskap. Målet for vår arbeidsperiode i Terravera ble satt til å være at vi skulle klare å ha våre egne prosjekter.

Første prosjektet vi jobbet med var en treningsoppgave. Vi skulle beregne CO2-utslipp for frakt av fisk fra Lerøy til New Jersey via Rotterdam med både fly og båt for å se hva som lønte seg. Noen tall som vekten av fisken, emballasje og is var oppgitt, men vi manglet tall for lengden av rutene med fly og båt, drivstoffutslipp og hva slags båter, fly og drivstoff de bruker som kunne gjøre det litt vanskelig og ga oss noen dilemmaer. Vi hadde en gjennomgang av treningsoppgaven med vår kontaktperson og det virket som vi til slutt hadde fått til oppgaven og vurdert ganske riktig. Vi måtte likevel bli enda flinkere på å finne litteratur.

Vi startet etter dette med å delta i møter med vår kontaktperson og de andre ansatte hver mandag og ble satt på å ta over prosjektet for en som var blitt sykemeldt. Dette er et prosjekt med Aarbakke som driver med maskinering, sveising, montering og testing bla. Utslippet som skal beregnes her er om det lønner seg å sende verktøyene til sliping hvor de kan gjenbrukes 3-5 ganger sammenliknet med å kjøpe nye. Teorien er selvfølgelig at det lønner seg med å slipe verktøyet. Vi har startet prosessen med innhenting av informasjon. Det innebærer å sende e-poster med informasjonen vi trenger til bedriftene hovedsakelig.

Våres første måned i Terravera har vært veldig spannede og jeg gleder meg til å lære enda mer.