Entro – Tobias Dypvik Eriksson

Hei, bloggen!

Jeg heter Tobias, og har dette semesteret praksisutplassering på Entro, sammen med Charlotte!

Entro er en selskap som spesialiserer seg innenfor alt fra energieffektivisering, miljø, bærekraft, økonomi og benchmarking, med kontorer i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Jeg og Charlotter holder selvsagt til i kontoret i Bergen, som ligger svært sentralt, vegg i vegg, med Media City Bergen i Nygårdsgaten. Her jobber vi ca. 2 dager i uken, hovedsaklig mandager og tirsdager, selvom vi også har mulighet til å jobbe flere dager om det skulle passe oss.

Før oppstart hadde vi et møte der vi utvekslet forventninger til praksisen, og ble introdusert til hva Entro er og det arbeidet de gjør. Denne introduksjonen før oppstarten føltes svært ryddig og nyttig, og ga grunnlaget for en god start der vi lærte hva Entro gjør.

Arbeidsdagene har hittil vært både spennende og lærerike, der vi er blitt godt tatt i mot av de ansatte, og har fått lov til å observere og ta del i mye av arbeidet de gjør. Det er åpenbart at de forsøker å tilrettelegge så mye som mulig, slik at vi kan få mest mulig ut av praksisen, hvor de for eksempel har lagt mange av befaringene på dager der jeg og Charlotte også kan delta.

Noe jeg setter spesielt pris på med praksisplassen min i Entro, er at vi får lov til å være såpass hands-on som vi har fått være, der vi har fått være med på befaringer hos ulike kunder, utført flere energimerkesimuleringer, samt andre relevante arbeidsoppgaver. Det er veldig stilig, og viser at Entro virkelig er interessert i at vi skal få et godt utbytte av praksisen hos dem. I tillegg har vi også avdelingsmøte hver tirsdag, noe som jeg og Charlotte også deltar på.

Personlig synes jeg det arbeidet Entro gjør er høyst aktuelt, og veldig i vinden, der det arbeidet de gjør er noe som bare kommer til å bli mer ettertraktet i tiden fremover. Det er svært relevant å lære om hvordan bedrifter kan energieffektiviseres, og i tillegg se hvilken effekt ulike tiltak har på både strømforbruket og hvor store konstandsbesparelsene blir. Dette er erfaringer som er svært nyttige både faglig sett, men også i det private.

Jeg ser veldig frem til resten av praksisen hos Entro, og er helt sikker på at både jeg og Charlotte kommer til å sitte igjen med mye verdifulle kunnskaper og erfaringer som vi kan ta med oss videre.

Det var alt for denne gang! Snakkes i neste blogginnlegg!