Eiendomsavdelingen, UiB – Del 2

Hei igjen! Nå har jeg jobbet ferdig timene på Eiendomsavdelingen til UiB så her kommer en liten oppsummering av hva som har skjedd siden sist. Kort etter forrige innlegg tok jeg Breeam Nor kurset. Det varte en dag og foregikk på zoom. På kurset gikk de gjennom innholdet i manualen og hva de forskjellige kategoriene handler om. Jeg synes egentlig ikke jeg fikk så mye ut av kurset fordi vi allerede hadde sett en del på manualen siden kurset ikke var før slutten av mars. De listet ganske overfladisk opp hva det sto om i de forskjellige delene, og snakket ikke så mye om hvordan en analyse faktisk vil se ut.

Som jeg nevnte i forrige innlegg har jeg jobbet med Kamilla, og etter kurset begynte vi å sette fokuset mer over på å jobbe med Breeam Nor preanalysen av det nye bygget som kommer i Allegaten 64. Vi skrev kun om energikategorien i Breeam manualen fordi det er mest relevant for oss som energistudenter. Vi gikk gjennom hver enkelt underkategori og skrev en kort oppsummering om hva som skulle til for å oppnå poengene som tildeles der. Vi la til en antagelse om hvor mange av poengene prosjektet ligger an til å få, og hvilke tiltak som må bli gjort for å sikre de. Dette tenkte vi at Eiendomsavdelingen kan bruke som et oppslagsverk slik at også de som ikke kjenner til manualen får rask tilgang på hvordan de ligger an og hva som må gjøres. Det var en del punkter der vi virkelig ikke visste hva vi skulle svare, men da spurte vi på neste møte og fikk svar på hva vi skulle anta. Vi lærte mye om Breeam til slutt og det var nyttig erfaring å skrive om noe vi kunne ingenting om fra før.

Samtidig som vi jobbet med preanalysen brukte vi noen timer innimellom på å jobbe med nærvarmeanlegget. Etter skissetegningen var ferdig fikk vi i oppgave å sette opp et flytskjema. Denne skulle vise hvor anlegget leverte energi til forskjellige bygg, og hvor byggene leverte dette videre; enten inn i bygget eller videre mot et annet bygg. Byggene som blir kjølt ned om sommeren kan også levere energi tilbake til systemet, som var viktig å få med. I skjemaet vårt satte vi bare opp «varme til ___» uten konkrete tall fordi vi ikke hadde tilgang til dette, men med oversikten kan Eiendomsavdelingen sette inn tall riktige steder og få oversikt over hvor mye energi de produserer og kjøper sammenlignet med hvor mye de faktisk har bruk for. Dette er en viktig del av prosessen til UiB med å redusere unødvendig bruk av energi.

De første ukene var det mange timer vi gjorde lite fordi vi ikke visste hva vi holdt på med, men etter dette har Eiendomsavdelingen vært et bra sted å ha praksis. De var veldig fleksible på flere områder. Vi fikk jobbe akkurat når og hvor mye vi ville, som ga oss muligheten til å bli ferdig før eksamensperioden kommer skikkelig i gang. De som jobbet der var veldig inkluderende og tok gjerne en pause for å snakke med oss, noe som gjorde det lettere å komme gjennom en arbeidsdag. Nå har jeg fortalt det aller meste som skjedde og komt forbi 500 ord så takk for meg!