Terravera Foundation, del 1 / Håkon Blågestad

Hei! Jeg heter Håkon og har som en del av energi-studiet praksis denne våren. Jeg er utplassert i Terravera Foundation. Terravera er en stiftelse som utvikler løsninger for å dele, visualisere og lage modeller for bærekraftsberegninger. I tillegg ønsker de å stimulere til forskning. Stiftelsen samarbeider tett med næringslivet og akademia. Vi jobber med å utvikle en metode for å samle og lage modeller for hvor bærekraftige løsninger, produkter eller tjenester er. Når alle disse modellene ligger på et sted, kan man lett se hvilken innvirkning det vil ha å endre et ledd i næringskjeden. Man kan også sammenligne ulike produkter opp mot hverandre og opp mot de tallene akademia har kommet frem til gjennom forskning. Slik kan produsenter og tjenesteleverandører markedsføre produktene sine med å vise til et faktisk tallgrunnlag på hvor bærekraftige det de leverer er. Der skal også alle kunne gå inn og sammenlikne det gitte produktet mot konkurrerende produkter eller det akademiske konsensusen på hvor bærekraftig produktet er. Man skal også kunne etterspørre forskning for å tette hull der det ikke finnes godt nok tallgrunnlag. Slik stimulerer man til forskningsprosjekter som faktisk kan bli brukt av næringslivet.

Terravera er i stor grad basert på frivillighet fra studenter og profesjonelle, med en kjerne av faste ansatte. Dette gir et litt annen måte å jobbe på enn i mange andre bedrifter. Jeg deler derfor opp arbeidstiden min i dagarbeid mens jeg er på kontoret og kveldsarbeid der jeg jobber med noen av de som er frivillige eller deltidsansatte ved siden av studier.

Det å jobbe i Terravera byr på en variert hverdag. En dag kan bestå av et eller flere møter samt arbeid knyttet til leveranser og oppfølging av samarbeidspartnere. For det aller meste har jeg jobbet med å modellere. Det vil si å fremstille komplekse livsløp/næringskjeder i forenklede modeller. Deretter implementerer vi disse modellene i et verktøy som gjør at vi kan tallfeste de ulike stegene i modellen og vurdere de ut ifra et bærekraftperspektiv. De som har kjennskap til livsløpsanalyser, vil sikkert se at det er veldig likt. Jeg har derfor hatt stor nytte av emnet ENERGI102. Vi tar også allerede eksisterende modeller og prøver å generalisere de litt, slik at de kan brukes på nytt, bare ved å legge inn andre data. Slik kan man lage modeller som kan gjenbrukes for mange produkter og tjenester som er veldig lik hverandre, men kanskje ikke identiske.

Mye av tiden går med til forarbeid for å forstå næringskjeden man er interessert i å se på. I tillegg går det mye tid på å avgrense problemstillingen slik at man inkluderer nok steg bakover i kjeden til å få et representativt tall på for eksempel utslipp, men samtidig begrense seg for å ikke gjøre ting for komplisert. Det som er gunstig med verktøyet Terravera utvikler for å samle disse modellene, er at man skal kunne koble de sammen. Slik kan vi jobbe på helt forskjellige deler av en næringskjede og siden koble de sammen for å gjøre beregningene mer nøyaktig.

Når man har god oversikt over livsløpet/næringskjeden, destillerer vi den informasjonen vi har samlet ned i en modell. Det krever ofte litt diskusjon for å bli enige om hva som er den «riktige» modellen, men heldigvis har jeg gode kollegaer i Terravera som jeg kan sparre med for å finne de mest representative modellene. Diskusjonen går ofte i detaljnivået og omfanget av modellen. Når denne modellen er ferdig legger vi den inn i et digitalt verktøy, knytter de forskjellige delene av modellen sammen og lar den regne ut det vi er på jakt etter å måle. For å få gode tall må man også ha et godt datagrunnlag. Noen ganger har samarbeidspartene vi jobber med data vi kan bruke. Andre ganger må vi selv samle inn data. Dette er en veldig tidkrevende prosess, men som er helt avgjørende da modellen aldri er bedre enn dataen vi putter inn i den.

Jeg har også fått delta på en rekke innsalgsmøter der vi snakker med mulige samarbeidspartnere. I disse møtene presenterer vi ideen til Terravera og diskuterer hvordan og om man skal gå videre inn i et samarbeid. Det er veldig motiverende å se hvor interesserte bedriftene er i en løsning som kan vise hvor bærekraftige de er og som samtidig kan bidra til å stimulere til forskning.

Da vi har mange samarbeidspartnere med ulike ønsker og behov har jeg fått muligheten til å sette meg inn i mange forskjellige sektorer. Jeg har blant annet modellert og regnet ut utslippstall for et supply-skip. Denne modellen er snart ferdig og da er planen å enten se på hva som skjer med utslippet over levetiden til skipet om vi bytter drivstoff fra diesel til for eksempel ammoniakk, eller sette den inn i en større modell over hele selskapet som eier og driften skipet. Slik kan vi bruke den ene modellen vi har lagd for å hjelpe oss å finne utslippet til hele selskapet.

Videre skal jeg jobbe med mye av det samme, men innenfor andre sektorer som bygg-og anleggsektoren og transportsektoren. Det er alltid gøy å få sette seg inn i en helt ny problemstilling og spesielt morsomt å se at vi nå har kommet så langt at vi kan begynne å tenke på å koble modeller vi allerede har laget sammen. Jeg trives godt i Terravera og ser frem til å fortsette i praksis her ut våren!