Hei igjen! Da jeg sist snakket med dere, fortalte jeg om en oppgave jeg og Bettina hadde fått hvor vi så på batteribuffering for Bertel O. Steen. Dette gikk som sagt ut på at man kjøpte et stort batteri som man ladet når strømprisene var lavest og brukte det når strømprisene var høyest. Vi har siden konkludert med at batteribuffering neppe vil være gunstig for hverken privat person eller bedrifter da det ikke er stor nok variasjon i strømprisene og prisen for batteri er veldig høy.
Akkurat nå jobber vi på et helt annet prosjekt. Som jeg skrev i forrige blogginnlegg, leverer BOS Power Solutions fremdriftssystemer til maritime fremkomstmidler. De to ansatte som vi
jobber under, Eirik og Arnstein, jobber begge med Business Development og Arnstein er sjef for det de kaller «Zero Emission Solutions». De er derfor veldig opptatt av å holde seg veldig oppdatert på hvor den maritime industrien ligger an i det grønne skiftet og tilbyr de nyeste og mest fremtidsrettede fremdriftssystemene til kunder så godt det lar seg gjøre. Det nye prosjektet vi jobber med handler derfor om alternative drivstoff til båter.
Vi har fått i oppgave å gjøre research på forskjellige typer drivstoff som enda ikke er i bruk og se på fordeler og ulemper. Vi har blant annet sett på hydrogen, ammoniakk, LOHC (liquid organic hydrogen carrier) og methanol. Vi har sammenlignet alle disse energibærerne og sett på bla. energiinnhold og energikost. Dette har vært et kjempe lærerikt prosjekt og vi har fått mye bra veiledning av folk som jobber med dette og har mye kunnskap. En ting jeg liker veldig godt med å jobbe i dette arbeidsmiljøet er å se at man ikke slutter å lære etter man er ferdig utdannet. BOS Power Solutions bruker mye ressurser på å holde seg oppdatert og drar på mange seminarer.
I dette prosjektet har generell kunnskap om energi og energibærere vært til god hjelp. Dette har jeg tilegnet meg fra videregående, men også fått oppfrisket i Energi101. For store deler av prosjektet var mye så nytt at jeg måtte lese artikler for å forstå. Fra det andre prosjektet har KJEM110 vært til hjelp da vi jobbet med batterier. Det var veldig nyttig og forstå elektrolyse og galvaniske celler. KJEM110 var også nyttig i dette prosjektet da man må bruke elektrolyse for å fremkalle hydrogen. Dessuten har Excel kunnskaper også vært til god hjelp samtidig som jeg også har lært en del om Excel. Det Arnstein og Erik jobber mer med er å snakke med kunder og bli enige og kartlegge et fremdriftssystem. Dette har ikke vi få ta så stor del av, men vi har fått være med på noen møter.
Siden vi er ferdig med dette prosjektet nå, skal vi få jobbe med noe nytt og ikke fullt så krevende de siste timene vi har igjen her. Vi skal blant annet skrive en artikkel til BOS Power Solutions sine sosiale medier om hvordan vi syntes oppholdet her har vært. Jeg må si jeg trives veldig godt her da arbeidsmiljøet er så inkluderende og sosialt. Denne helgen skal vi på julebord sammen, noe jeg ser veldig frem til og er veldig glad for at vi ble invitert til.
-Athina