Pro Well Plan AS, Del 1

Hei! Jeg heter Stephanie og i dette semesteret har jeg fått praksisplass hos Pro Well Plan AS gjennom faget Energi240.  Pro Well Plan er et konsulentfirma som har utviklet et datadrevent brønnplanleggings verktøy. Bedriften befinner seg innenfor olje og gass sektoren. I dagens olje og gass industri er det veldig mye data tilgjengelig for brønnplanlegging. Derimot er det en utfordring knyttet til dette. Utfordringen innebærer at det krever mye manuelt arbeid for å kunne trekke ut data fra et datasett og videre kunne designe en brønn med denne informasjonen.

Pro Well Plan har derfor utviklet et datadrevet brønnplanleggingsverktøy som skal gjøre det lettere og ikke minst kunne modernisere denne prosessen. Dette gjør de ved at de blant annet trekker ut ønsket informasjon ved bruk av algoritmer. Med programvaren blir det enklere å kunne designe en brønn fordi brønndata allerede er lagt inn. Det blir også mulig å visualisere brønnen i dataprogrammet. Dette vil spare både tid og krefter for mange bedrifter.  Programvaren sørger for at ingeniører kan bruke mer tid på å analysere data enn å finne data knyttet til brønnplanlegging. Noe som gjør prosessen både mer effektiv og produktiv.

Pro Well Plan befinner seg I 7.etasje på Høyteknologisenteret. Her har jeg vært så heldig og fått mitt eget kontor med fin utsikt.  Bedriften er forholdsvis ny ettersom at det ble startet opp i 2015. Grunnleggeren av Pro Well Plan jobbet opprinnelig i Equinor før han fant ut at ting kunne gjøres på enklere måter, når det kom til brønnplanlegging. Han lærte seg programmering da han jobbet i Equinor og startet så dette firmaet. Bedriten har 7 ansatte her i Bergen, men har flere andre eksterne ansatte. De har blant annet ansatte fra Moldova, India og Danmark for å nevne noen. I tillegg til å ha eksterne ansatte samarbeider de også med 7 andre land.

Som nevnt så befinner Pro Well Plan seg innenfor olje og gass industrien ettersom at de driver med utvikling av brønnplanleggings verktøy.  Derimot har de et sterkt ønske om å gå i en grønnere retning og ser et stort potensialt innenfor karbonlagring.  Her kommer da min arbeidsoppgave inn. Jeg fikk muligheten til å velge mellom å jobbe med geotermisk energi eller karbonlagring. Jeg har valgt å sette søkelys på karbonlagring fordi jeg synes dette virker veldig spennende og interessant.  Arbeidsoppgaven min går ut på å gjøre en markedsundersøkelse for karbonlagring og da ta et steg videre fra hva de forrige praksisstudentene arbeidet med. Arbeidsoppgaven er veldig fleksibel og jeg kan velge litt selv hva jeg ønsker å fokusere på innenfor karbonlagring.

Det jeg har valgt å sette mitt søkelys på er hvilke bedrifter som driver med hva innenfor karbonlagrings prosessen. Det vil si hvem som driver med fangst, transport eller lagring. Videre skal jeg fokusere mest på bedrifter som driver med boring til karbonlagring og hvordan denne prosessen foregår. For å kunne utføre denne analysen så finner jeg informasjon ved å lese på nettet om ulike bedrifter og deres rolle i karbonlagring. Samtidig tar jeg kontakt med bedrifter selv ved å enten sende mail, ringe eller invitere til intervjuer. Til slutt skal jeg skrive en rapport om hva jeg har klart å finne ut. Deretter skal jeg presentere denne analysen for bedriften i slutten av praksisperioden min. Planen er at denne rapporten skal kunne være til hjelp for Pro Well Plan i prosessen til å gå over i det grønne skiftet!

Etter koronapandemien så har de ansatte tilegnet seg en hverdag kombinert av delvis hjemmekontor og å fysisk møte opp på kontoret. Det er litt opp til hver enkelt ansatt når de ønsker å ha hjemmekontor. Slik jeg har fått det med meg så har de fleste hjemmekontor på mandager og fredager. Og dersom de ønsker å ha hjemmekontor en annen dag er det muligheter for det også. I likhet med dette så er min arbeidsdag og tid også veldig fleksibel. Jeg har selv valgt å jobbe onsdager og torsdager og har disse som faste dager i uken, ettersom at det passer best for meg. Og dersom jeg ønsker å ha hjemmekontor en dag så gjør jeg det.  Dette er veldig fleksibelt.

Når jeg har hjemmekontor så har jeg ofte et lite teams møte med sjefen. Her får jeg god oppfølging og kan stille spørsmål dersom jeg lurer på noe angående det jeg arbeider med.  Det er også veldig lavterskel for å ta kontakt med sjefen hvis jeg generelt lurer på noe ellers. Vi bruker Slack for å kommunisere med hverandre. Når jeg er på jobb så har vi alltid et lite statusmøte i løpet av dagen. Her snakker vi litt om hva jeg har gjort og eventuelt hva jeg kan gjøre videre. Generelt så får jeg veldig god veiledning på disse møtene.

Ellers er det veldig sosialt på jobb. I lunsjen så møtes vi alle. Ettersom at noen av de ansatte befinner seg i andre land så har de funnet en morsom måte å kommunisere med hverandre på. Dette er via et nettsted/app kalt «Gather». Dette er et sted hvor vi kan spille ulike små spill med de ansatte. Dersom vi bare ønsker å bare snakke sammen så har vi et lite «digitalt lunsjbord». Rundt det «digitale lunsj bordet» har alle kameraene sine på slik at vi har muligheten til å se hverandre når vi snakker og spiser lunsj sammen. Dette synes jeg var utrolig gøy.  Ikke minst er det en veldig kreativ og fin måte å samle alle de ansatte på. Denne digitale lunsjen har vi ikke hele tiden, men av og til. Noe som er forståelig ettersom at noen ansatte bor for eksempel i India og lever i et helt annet tidsperspektiv! Men fortsatt gøy at alle møter opp på disse møtene når det arrangeres. Synes også det er veldig koselig at jeg får muligheten til å kunne hilse på de andre ansatte via dette «spillet».

Tiden min hittil i Pro Well Plan AS har vært veldig spennende og gøy. Jeg gleder meg til å arbeide videre med arbeidsoppgaven min og ser frem til en lærerik vår!