VilVite – Del 2

Hei igjen!

Nå er det jo gått en stund siden den siste blogginnlegget, og ganske mye har skjedd på denne tiden.

Sist gang skrev jeg mye om hva type oppgaver vi har på VilVite senteret. Det er i stor grad mye av de samme tingene og prosjektene vi fremdeles driver med, men vi ser ganske stor fremgang, og det er mye forskjellig som skjer. Vi er to som har praksis på senteret, og som nevnt i forrige innlegg har vi vårt eget lille sideprosjekt, utenfor hovedprosjektet, som virkelig begynner å ta form nå.

Kan begynne å fortelle litt om hvordan vårt prosjekt går! Vi er har nå kommet til prototyping fasen, der de konkrete idéene skal gjøres om til noe som kan testes for å se om idéen er god. Når designingen av denne kom i gang har det handlet mye om ulike typer energikilder og forbruk. Her merker jeg at det vi har lært om i tidligere energifag kommer godt med, og har gjort prosessen betydelig lettere. Vi har kommet godt i gang med dette, og har fått litt hjelp fra andre på senteret til å forbedre idéen vi har gått for. Det neste steget vårt er å få testet denne prototypen blant et publikum for å høre hva de synes, og om de synes det er noe som burde endres. Det er veldig gøy å se fremgang på prosjektet, og selv om denne ikke kommer til å bli en ferdigbygget installasjon på senteret i vår praksisperiode, hadde det vært veldig gøy å kunne komme tilbake til senteret på et senere tidspunkt etter denne har havnet der og vite at vi har designet denne.

Når det kommer til hovedprosjektet vi er med på har vi nå aktivt begynt med innsiktsarbeid. Her har vi blant annet vært med på å dra rundt til ulike skoler i bergensområdet å intervjue noen elever (10. klasse og VG1) i form av samtaler. Samtalene vi hadde handlet om tema rundt energi og bærekraft. Vi har fått høre veldig mye, og det overasker meg veldig hvor mye mange av de vi har snakket med kan om disse temaene. I mange av tilfellene har det blitt veldig interessante samtaler, der til og med jeg har lært nye ting angående flere av energiressursene som blir brukt i Norge, og det har absolutt fått meg til å reflektere mer selv rundt energi og bærekraft. Det siste som har blitt gjort i dette prosjektet nå er en liten oppsummering av hva vi har funnet ut fra innsiktsarbeidet, og hva vi videre vil finne ut av. Dette var en veldig interessant ting å være med på!

Det er vel der jeg er nå! Så det var det jeg ville nevne denne gangen!

Andrea