Blogginnlegg 2, OneSubsea

Hei bloggen!

Nå har jeg vært et par måneder i praksis hos OneSubsea og det er dermed tid for det siste blogginnlegget. Der det forrige innlegget for det meste handlet om å beskrive bedriften som helhet og litt om hvordan oppstartingsfasen hadde vært, er det nå tid for å snakke litt om hva vi har gjort og hvilke arbeidsoppgaver vi har hatt.

Som jeg nevnte sist gang er jeg her sammen med Victor, Rebekka og Aleksander. Det å være her sammen med tre medstudenter synes jeg absolutt har forbedret opplevelsen. For det meste sitter vi alle fire sammen på et kontor. Her jobber vi sammen med arbeidsoppgavene vi får og har muligheten til å hjelpe og lære av hverandre. Det å være sammen er noe som jeg føler har hjulpet meg bra og jeg er sikker på at de tre andre også kan skrive under på det. Dette fører til at man ikke så fort setter seg fast i oppgaver, ettersom minst én av oss pleier å ha et eller annet å bidra med i de fleste tilfeller. I tillegg er det mye hyggeligere å ha lunsj-pause sammen, enn det ville vært å ha alene.

Et av høydepunktene av praksisutplasseringen var da vi fikk besøke OneSubsea sitt unike produksjonsanlegg på Horsøy. Her fikk vi blant annet studere kompressorene og pumpesystemene vi hadde lært om på nært hold og det var ganske så svære greier. I tillegg fikk vi se en grundig gjennomgang av hvordan deres produkter testes, for å være sikker på at hver minste lille detalj er i orden, før de sendes ut til kunden. Testene innebærer for eksempel både trykktanker og testbasseng, for å simulere følelsen av å være langt nede på havets dyp og dermed se hvordan utstyret håndterer dette. Grunnet konfidensialitetsårsaker skal jeg ikke gå i inn i alle detaljene vi så der ute, men det å komme så tett på var virkelig en interessant erfaring som jeg ikke forventet å oppleve i løpet av en praksisutplassering.

Testbasseng på Horsøy.                                    Lokalene på Sandsli

Tilbake på kontoret så er det spesielt ett prosjekt, som vi har blitt tildelt fra elektro-avdelingen, som har tatt mye av tiden vår. Dette prosjektet handler i all hovedsak om å finne en slags formel som kan beregne hva slags karbonavtrykk et system vil ha og hvordan dette kan variere basert på ulike spesifikasjoner fra kunden. For deler av denne oppgaven har noe av den grunnleggende kunnskapen fra Energi101 vært et greit grunnlag og ha. Mye av arbeidet vårt går ut på å sanke inn informasjon. Heldigvis har vi hatt tilgang til flinke fagfolk som kan gi oss, eller henvise oss til relevant informasjon. Hvis vi klarer å utføre denne oppgaven som planlagt, er tanken at det vi kommer fram til skal brukes i en programvare som OneSubsea benytter seg av.

I tillegg til besøket på Horsøy og ulike oppgaver, får vi med jevne mellomrom ulike presentasjoner om diverse prosjekter, systemer og produkter fra folk med relevant ekspertise. Forrige uke fikk vi for eksempel en grundig innføring i Ormen Lange-feltet, og OneSubsea sin rolle i dette.  Ormen Lange er et gassfelt 120 km utenfor kysten i nord-vest Norge. Feltets hoved-operatør er Shell, men OneSubsea er en av flere samarbeidspartnere. Vi fikk et innblikk i hvordan OneSubsea sin avanserte teknologi bidrar til å optimalisere gassutvinningen og hvor kraftig Storbritannia sine utslipp har blitt redusert ved hjelp av å få store deler av energibehovet sitt dekket av gass fra Ormen Lange, heller enn kullkraftverk.

Alt i alt så har det vært en lærerik, variert og interessent periode i praksis hos OneSubsea på Sandsli og med noen uker igjen er det nok fortsatt mer å lære. Vi har blitt godt tatt imot av mange hyggelige mennesker, noe som gjorde det lett å finne seg til rette og vi har fått prøve oss på ulike utfordringer, i tillegg til å bli bedre kjent med arbeidslivet i et stort selskap.

-Håvard 🙂