Gexcon del 2 Amalie

Hei igjen!

Da var det tid for det andre blogginnlegget med oppdatering fra praksisperioden etter 10 uker hos Gexcon. Som beskrevet i forrige blogginnlegg har vi jobbet med en database for å samle informasjon fra eksperimenter gjort på støveksplosjoner. Siden sist har vi jobbet med å utbedre denne databasen.

Ved å plotte data som vi har samlet over i et annet, mer avansert Excel-dokument, har det vært mulig å regne ut blant annet forbrenningshastigheten til støvene. I tillegg har vi fått vite fra bedriften hvilke støv som er viktigst og dermed skal prioriteres i databasen, samt hvilken info som bedriften ønsker skal være med. Det skal også nevnes at vi ikke har fått brukt like mange av rapportene til databasen som vi hadde håpet, da ikke alle rapportene var like lette å hente ut informasjon fra. Vi har derfor brukt en del tid på og systematisk lete etter «brukende» rapporter som har vært egnet. Hva denne databasen som vi har utviklet skal brukes til etter vi er ferdige her, er både for oss og bedriften litt uklart, men vi håper selvsagt at bedriften vil bruke den til noe nyttig.

I forrige blogginnlegg nevnte jeg både kurset vi deltok på rettet mot softwaren Flacs og omvisningen vi fikk på anleggene til Gexcon på Sotra. Siden sist har vi fått hjelp fra en som jobber her på bygget til å simulere en 20-liters bombe i Flacs, lik som den vi fikk se da vi var på Sotra. Disse brukes eksperimentelt til å utføre selve støveksplosjonene. Det var interessant og på denne måten få se sammenhengen mellom ulike ting vi har blitt presentert for tidligere og koble dette sammen. Nedenfor er et utklipp av denne simuleringen:

Emner og studiekompetanse fra utdanningen som «mangler» for å løse oppgavene hos Gexcon dreier seg i stor grad om programmering og Excel. Vi ble overrasket over i hvor stor grad kunnskap innenfor disse fagfeltet er nyttig i arbeidslivet, samtidig som vi føler selv at det vi kan bare er det helt grunnleggende og vi har derfor mye å lære.

Da Gexcon i hovedsak driver med sikkerhet innenfor energibransje,  kombinert med at emnene vi har hatt stort sett har vært generelle innføringsemner, så føler jeg ikke at noen av emnene vi har hatt så langt har vært betydelig til nytte under praksisoppholdet. Dersom praksisoppholdet derimot hadde vært noe senere i studieløpet, ville nok dette vært annerledes. Samtidig gir nettopp dette oss muligheten til å møte arbeidslivet tidlig, som har bydd på utfordringer hvor vi har måtte lære å være løsningsorienterte for å løse arbeidsoppgavene som vi ble møtt med.