Hei! Jeg heter Tom og har min utplassering hos DNV (Det Norske Veritas) i avdelingen Materials and testing underlagt Energy systems. På denne avdelingen er det 18 ansatte på et enormt spekter av utdannings-bakgrunn og kunnskap. Jeg har blitt møtt med åpne armer og dyktige kollegaer.
Mine arbeidsoppgaver i DNV er varirende. Jeg har fått mye tid i labben og har blitt godt kjent med diverste prosedyrer som omhandler korrusjon. Litt mer spesifikt har jeg vært involvert i anode-testing og kvalifisering av korrusjons-beskyttende maling. Mine første dager i DNV gikk med til «onboarding», i.e diverse kurs om HSE og datasikkerhet på lik linje med alle nye ansatte. Deretter fikk jeg en god introdusksjon på anlegget, både kontorlandskapet og labben. De første dagene leste jeg meg opp på diverse ISO-standarder og DNV-prosedyrer som vi skulle gjennomføre fortløpende.
Denne prosedyren omhandlet testing av maling i ballast-tank på skip, og hvorvidt den var korrusjon-resistent. For å simulere systemet og omgivelsene til en slik situasjon har det blitt laget en detaljert og systematisk plan på hvordan alt skal foregå. Denne prosedyren heter: «Test procedure for qualification of protective coatings for dedicated seawater ballast tanks in all types of ships and double-side skin spaces of bulk carriers constructed of steel”. Uten å gå for detaljert inn på testingen, skulle man benytte seg av noen jernplater utlevert etter ekstremt detaljerte kriterier. Disse skal videre plasseres i en simulert ballast-tank fylt med ferskt sjøvann pumpet opp rett utenfor Damsgårdssundet. Disse tankene har nøye planlagt rotasjonsintervaller for å simulere bølger et skip ute på havet vil oppleve. Disse jernplatene skal ligge eksponeres for sjøvann tankene i 6mnd, og deretter flere tester skal gjennomføres. Etter diverste tester var gjennomført bidro jeg med å måle korrusjonsnivå, og masseendringen til en anode som er festet på jernplaten. Denne anoden er laget av zink eller aluminium, som vil «ofre» seg for å beskytte jernplaten. Videre skal vi teste hvorvidt en skade i malingslaget kan påvirke korrusjonen i jernplaten, og sammenligner her enorme mengder malingsblandinger.
Foruten labarbeid og fysiske oppgaver har jeg blitt en fast deltager i avdelingens «Weekly Operational Meeting» som forekommer hver mandag. Her planlegger og kommuniserer alle på avdelingen hva de har av arbeidsoppgaver den kommende uken. Dette har gitt meg mye innblikk i hva det vil si og jobbe i en bedrift som DNV. Dette har også ført til at jeg har blitt mer kjent med de mange spennende kundene til DNV. Videre har jeg fått tatt del i diverse møter da linjeleder ønsker å gi meg mer kjennskap til energi-sektoren og dens næringsliv. Det har hendt at det oppstår ukjente og gjentagende akronymer og diverste fagbegrep som dukker opp i disse møtene. Dette er noe som jeg noterer ned og leser meg opp på i etterkant, som igjen gjør at jeg lærer utrolig mye om ingeniøroppgavene men også forretning-prosedyrer.
Ved oppstarten av praksisperioden var det noe restriksjoner i forhold til antall fysiske ansatte på kontoret samtidig, noe som førte til at jeg ikke har rukket å hilse på alle enda. Derimot etter gjenåpningen av samfunnet den 25.09 var dørene på lokalet vidåpne, og jeg fikk hilse mange av de resterende. Dette åpner også opp muligheter for sosiale sammenkomster utenfor arbeidstid. I de kommende ukene er det planlagt mye testing av maling og andre materialer, noe som tyder på at det blir mye labarbeid fremover. Jeg skal også gjennomføre et varmt arbeid’s kurs fortløpende, som gjør at jeg blir noe mer rustet for forsøk og tester der vi opplever varme temperaturer. Jeg gleder meg til de kommende ukene!