Greenstat, del 1

Hei alle sammen!

Mitt navn er Kelly Nguyen [uttales: Nhuen]. Jeg er 21 år gammel og begynte dermed å studere rett etter videregående. I løpet av 2.klasse på videregående fikk jeg øynene opp for fornybar energi etter et intervju jeg gjorde med en sivilingeniør hos Scatec. Han jobbet med et solcellepark-prosjekt i Afrika, og ble så fascinert. Da bestemte jeg meg for å flytte til Bergen fra Oslo for å studere sivilingeniørstudiet i Energi, for å kunne bidra til å gjøre verden til et bedre sted.

Jeg har vært så heldig som har fått tilbringe praksisutplasseringen hos Greenstat! De er et selskap som jobber med å utvikle og investere i prosjekter og selskaper som bidrar til utslippskutt og grønn verdiskapning. Deres fokusområder er hydrogen, solenergi og industrivind. Selskapet er organisert som et konsern med kommersielle underselskaper som Greensight og Greenstation. De har felles strategi, verdier og overordnet mål. De har kontor både i Bergen og i Arendal med rundt 20 ansatte.

Denne praksisperioden er noe jeg har sett lenge frem til! Lenge har jeg vært ivrig etter å jobbe med noe som er relevant for studiet, og jeg ønsket i tillegg å finne ut om hva jeg ønsker å jobbe med i fremtiden. Jeg ble tatt imot med åpne armer hos Greenstat av hyggelige kollegaer (obs: metaforisk, smittevern ble tatt hensyn til), og ble plassert hos Greenstation. De jobber med å utvikle framtidens grønne ladestasjoner og er godt på vei med å lansere deres pilotprosjekt i Straume. De første ukene mine fikk jeg være med på flere møter med ulike bedrifter som er delaktige i prosjektet. Det har vært veldig lærerikt for meg å høre på hvordan de jobber og har gitt meg et godt innblikk på arbeidsdagene deres. Deretter har jeg jobbet med å samle informasjon om den typiske elbil-eieren og lese meg opp i hvordan ladebehovet blir i årene fremover. For det meste har jeg tilbrakt tiden min på kontoret deres med egen sitteplass.

Vedlagt ligger konseptet til Greenstation

I februar ble det planlagt en fysisk strategisamling for at alle skal vi gi oppdatering på deres prosjekter, portefølje og veien videre. I tillegg til «utflukt» til pilotprosjektet i Straume, Go-kart og middag på Bjerck. Dessverre ble det lockdown i Bergen, og det ble holdt digitalt strategisamling. Der fikk jeg møte resten av de ansatte i konsernet, både de i hovedkontoret i Bergen og kontoret i Arendal. Gjennom dagen hadde alle datterselskapene til Greenstat en presentasjon om deres prosjekter, portefølje og veien videre. Dette ga meg et unikt innblikk på hva selskapene konkret jobber med, og hva deres visjon er videre. Det var ganske kjipt at dette ikke foregikk fysisk ettersom at jeg så veldig frem til å møte og bli bedre kjent med mine kollegaer. Men Vegard Frihammer, som er daglig leder, sa at dette er kun del 1 av strategisamlingen og at del 2 vil være fysisk i mars.

I løpet av denne korte perioden har jeg fått møte mange dyktige, engasjerte kollegaer som jobber i dette selskapet. Jeg gleder meg til fortsettelsen, og jeg kommer tilbake med en oppdatering!