Hei alle mine lesere! La oss gå igjennom dagen min ute på Equinor Mongstad.
Jeg startet med å ta bussen altfor tidlig en mandags morgen spør du meg (06.20) i fra bystasjonen. Bussen går direkte og tar rundt en time så jeg pleier å sove både til og fra Jobb. Da jeg kom på jobb så kom jeg først inn første porten, men så ikke inn port nummer to. Så jeg måtte ut igjen og gå bort til resepsjonen. Resepsjonen prøvde å se hvorfor jeg plutselig ikke hadde adgang til administrasjonen og fant ut at de ikke kunne hjelpe så mye så de sendte meg ned til kurssenteret. Som den pliktoppfyllende jenten jeg er så gjorde jeg dette. Ventet til kl ble 08.00 som er da disse kontordamene på kortsenteret startet på jobb. Her var det mye klabb og babb før de sa at det var i orden og jeg kunne gå opp igjen og komme meg inn på jobb. Men som den mandagen det var etter å ha gått hele veien opp igjen til port 1 og 2 så kom jeg meg ikke inn noen av portene! Slik startet mandagen min med å gå opp og ned 7 ganger fra resepsjonen til kurssenteret
Da jeg endelig kom meg inn på jobb var min gode kollega og geni av at menneske i gang med et prosjekt som vi holder på med. Å flytte en diesel test motorer fra CP- labben til Motor labben. Så det meg og Roykitich gjorde var å ringe PSV for å tilkalle noen som kunne få flyttet maskinen for oss. De kom etter hvert på inspeksjon. Videre laget vi en plan sammen og fortalte om hvilke deler som vi kunne ta av før de skulle få flyttet motoren. Etter på kom meg og Roykitich i gang med demonteringen. Så tok vi lunsj oppi i kantinen sammen med de andre pent stelte ingeniørene, imens vi stinket bensin og gassolje. Etter lunsj ble vi ferdig med å demontere motoren før vi fikk oppdrag i å kjøre bensin på en av de motorene som allerede var der. Dette gjøres for å finne Oktantallet. Det som er interessant her er hvor mye kompresjon motoren kan motstå før det begynner å banke. Slik brukes oktantall som en kvalitets indikator for å maksimere drivstoff-effektiviteten. Det er på ingen måte slik at jo høyere oktantall jo bedre er kvaliteten på diesel. Det vi gjør er at vi tilpasser disel til motoren. En bensinbil, en lastebil og en racing bil har alle ulike motorer med ulikt behov. I noen motorer så er det bedre med lavt oktantall i andre er det bedre med høyt. Riktig oktantall i drivstoffet gjør at forbrenningen blir renere, og mer fullstendig, det reduserer også utslipp av farlige gasser. Så med andre ord: det ble en ganske spennende dag likevel. I november kommer det Mekanikere fra Bedriften i USA som har produsert disse motorene for å montere fast de nye delene. Blir veldig spennende.