Skyss – Jovani Tufeek

Hei bloggen!
Jovani her! Det er på tide med en liten oppdatering angående min praksisperiode hos Skyss. Jeg har vært så heldig å få være en del av mobiliseringsteamet, noe som har gitt meg både ny kunnskap og forståelse i hvordan kollektivtransporten fungerer. Kollektivtransporten i Vestland fylke drives av Skyss, og jeg har hatt gleden av å være med på deres viktige arbeid med å elektrifisere bussene i Nordhordaland.
Min hovedoppgave i praksisperioden var å undersøke mulighetene for elektrifisering av bussene i Nordhordaland, et område som fortsatt er i prosessen med å justere seg til en mer miljøvennlig og bærekraftig fremtid. Dette er en del av Skyss sin langsiktige plan for å redusere klimautslippene fra kollektivtrafikken. Å få være med på dette prosjektet har vært ekstremt spennende og lærerikt, spesielt med tanke på de utfordringene som følger med en så storskala endring. Gjennom mange ulike møter og arbeidsoppgaver har jeg fått en dypere innsikt av hvor komplekst dette arbeidet er. Det har vært spesielt fordelaktig å delta i faggruppemøter hvor det diskuteres alt fra tekniske løsninger til politiske rammeverk som påvirker hvordan elektrifiseringen kan gjennomføres. Selv om jeg har jobbet mye selvstendig med oppgaven, har jeg konstant følt meg godt ivaretatt av kollegaene mine. De er alltid tilgjengelige for å gi råd og dele erfaringer. En vesentlig del av arbeidet mitt har dreiet seg om å samle og analysere data for å vurdere bussenes energiforbruk, ladebehov og batterikapasitet. Dette har vært utfordrende, men også vært svært lærerikt. Jeg har fått anledning til å jobbe med komplekse analyser og bruke verktøyene jeg har lært fra studiene til å utarbeide løsninger som faktisk kan ha en innvirkning for Skyss sine fremtidige planer. Spesielt har jeg fokusert på ulike situasjoner hvor bussene kan eventuelt lades, samt hvordan diesel kan benyttes til oppvarming for å spare energi til selve kjøringen. Et av høydepunktene denne perioden var da jeg fikk presentere arbeidet mitt for faggruppen. Det har vært enormt motiverende å se hvordan analysene mine ble mottatt, og det føltes virkelig meningsfullt å vite at det jeg har bidratt med kan spille en betydelig rolle i den fremtidige elektrifiseringen av kollektivtransporten. Det at Skyss er så åpne for innspill fra praksisstudenter har gjort denne erfaringen ekstra verdifull for meg. Det som har overrasket meg mest, er hvor mange ulike faktorer som må tas i betraktning til når man arbeider med en så omfattende oppgave som elektrifisering av kollektivtransporten. Fra tekniske løsninger og infrastruktur, til økonomiske og politiske rammeverk, har jeg fått en helt ny innsikt for hvordan alle elementene må samspille for at en slik omstilling skal bli vellykket.
Totalt sett har denne praksisperioden vært en fantastisk mulighet for meg til å utvikle mine ferdigheter og få erfaring i en bransje som er i stor endring. Det er utrolig givende å vite at det jeg har jobbet med hos Skyss ikke bare er relevant for mine studier, men også spiller en rolle i hvordan vi kan gjøre transporten i Vestland mer bærekraftig og miljøvennlig.