Hei igjen! Jeg, Nora og Amalie har nå vært 10 uker i praksis hos Gexcon. Arbeidsoppgaven vår har fortsatt gått ut på å samle verdier fra eksperiment fra støveksplosjoner i en database. Vi har brukt den siste tiden på å jobbe videre med denne, i tillegg til å forbedre databasen.
Vi har nå brukt et Excel-ark til å beregne forbrenningshastigheten, ved å plotte inn de verdiene som vi allerede har hentet ut fra rapportene de første ukene. En av utfordringene vi har møtt på er at flere av rapportene ikke har samme oppsett som de rapportene vi har fått «opplæring» i. Grunnet manglende forståelse for hva all den komplekse informasjonen i rapportene betyr er det vanskelig for oss å hente ut verdier fra disse rapportene.
Siden sist har vi også simulert en 20-liters bombe i programvaren FLACS, med hjelp og veiledning fra en ansatt i Gexcon. Programvaren er ganske omfattende så vi forstår lite av det til tross for at vi deltok på et innførende kurs tidligere i høst. I disse simuleringen legges de verdiene, vi har samlet i en database, inn. Nedenfor ser dere et utklipp av simuleringen.
Studiekompetanse som vi mangler for å løse oppgaver hos Gexcon er kanskje en bredere forståelse for sikkerhetsrisiko, da spesielt innenfor støveksplosjoner. Uthenting av informasjon fra rapportene ville da vært en mer effektiv prosess. Ellers hadde det absolutt lønnet seg og hatt opplæring i bruk av Excel, da dette ikke er en programvare noen av oss har særlig mye erfaring med. Det var også ønskelig at vi skulle programmere en database i starten, noe som vi merket vi ikke hadde kunnskapene til å få til.
Arbeidsoppgaven er lite variert, og vi opplever det som lite motiverende. Dette kan også ha en sammenheng med at vi forstår lite om hva denne databasen skal brukes til, og hvorfor den er nyttig. Vi synes ikke vi har fått noen tydelig forklaring på dette heller, vi opplever at dette er noe uklart for bedriften selv. Ellers har vi fått et godt innblikk i hvordan en arbeidshverdag kan se ut innenfor denne studieretningen.