Hei! Dette er da det andre og siste blogginnlegget fra praksisutplasseringen vår hos Kinect Energy. Siden sist har vi fortsatt med prosjektet vårt som vi til nå har kalt for «Fuel of the Future». Vi har brukt Excel en del ved å regne på f. eks utslipp og energiforbruk for diesel, renewable diesel, hydrogen og el. Utregningene er gjort ved forskjellige elektrisitets-mikser (grønn-miks, USA-miks og EU-miks) per 100 km. Disse utregningene er det som gir basis for vår diskusjon av faktiske utslipp i bruks-fasen av tungtransport kjøretøy. Tallene gir også diskusjon rundt fordeler/ulemper ved å legge om til mer klimavennlige drivstoff. Vi har også funnet tall for priser på de forskjellige drivstoffene i ulike relevante land for å kunne sammenligne konkurransedyktighet. Selv om transportsektorene enda ikke er innlemmet i det kvotepliktige markedet, tilsier det meste at den før eller siden vil bli nødt til å betale for utslipp slik som energi- og industri sektoren. Vi har regnet på prisen ved prosentvis økning av karbonprisen på 1-10% for de ulike drivstoffene samt økning/nedgang i el.priser, fordi vi anser det som sannsynlig at dette vil kunne være en realitet i årene som kommer. Resultatet har vi fremstilt i en graf med tidsaspekt fra i dag til år 2050, som viser antatt økning/minking av kostnad ved de ulike drivstoffen
Vi jobber nå med å ferdigstille resultatene våre samt komme til en konklusjon for hvilket drivstoff som vil være best for bedrifter innen landbasert tungtransport i dag og i fremtiden. Vi har kommet fram til at det vil være hensiktsmessig å legge om til renewable diesel i dag både mtp. utslipp og økonomi. I fremtiden vil nok batteri og/eller hydrogen teknologien være utviklet nok til å kunne passe også i denne delen av transportsektoren.
Resultatene våre skal vi presentere i en PowerPoint på engelsk (!!) for bedriften og noen inviterte samarbeidspartnere/kunder på slutten av praksisperioden. Av relevante emner, er det vel ENERGI102 som skiller seg ut. Kunnskap om livsløpsanalyse og begrepene som brukes i dette faget har vært nyttig fordi vi har lest oss opp på mange LCA-rapporter. I og med at denne bedriften er full av høyt utdannede økonomer merker jeg at jeg mangler en del på denne biten, og tror at f. eks emnet ING101 som vi skal ha til våren hadde vært nyttig og hatt før praksis. Denne praksisperioden har gjort meg mer bevisst på viktigheten av å skjønne økonomien bak det hele, og jeg vil nok derfor forsøke å ta ett par relevante økonomiemner for å fylle på denne kunnskapen.
-Merethe