Hei! Jeg heter Sonja, og dette semesteret har jeg praksis på VilVite-senteret i Bergen. Sammen med medstudenten Tuva jobber jeg med et spennende prosjekt om CO2-regnskapet for ulike biler. VilVite-senteret er kjent for sine interaktive opplevelser som formidler vitenskapelige temaer på en engasjerende og forståelig måte. Vårt prosjekt handler om å utvikle en skjerminstallasjon som visualiserer CO2-utslipp fra biler basert på brukerens valg. Dette bygger på en eksisterende kjøresimulator som beregner utslipp fra produksjon og bruk av bensin-, el- og hydrogenbiler, og gir en oversikt over den totale klimapåvirkningen fra hver biltype.
Prosjektet vårt er svært relevant med tanke på de globale utfordringene knyttet til klimaendringene og miljø. Transportsektorens har store bidrag til klimagassutslipp, og kan dermed spille en nøkkelrolle i å nå viktige klimamål. Ved skjerminstallasjonen er målet å gjøre det lettere for folk å forstå hvordan deres valg påvirker miljøet, og på den måten fremme bærekraftige valg. Den vil presentere CO2-regnskapet visuelt og interaktivt, slik at publikum får innsikt i hvilke biler som har størst miljøpåvirkning.
Så langt har vi fokusert på flere viktige oppgaver. Vi startet med å lage en arbeidsplan for semesteret og satte konkrete mål. Videre gjennomførte vi en grundig research. Dette inkluderte lesing av mange rapporter, spesielt livsløpsanalyser av biler, som gir innsikt i de totale utslippene gjennom bilens levetid. Her har vi fått en dypere forståelse av hvordan utslippene varierer gjennom produksjonsfasen og om bilen er drevet av bensin, strøm eller hydrogen. Deretter samlet vi inn data og laget tabeller for å få en oversikt over de ulike faktorene som påvirker utslippene. For eksempel er det store utslippsforskjeller blant elbiler, avhengig av om strømmen kommer norsk vannkraft eller kullkraft fra Europa. Dette er bare en av mange faktorer vi må ta hensyn til i beregningene.
Underveis har vi møtt utfordringer som har krevd tilpasning og problemløsning. En betydelig utfordring var å navigere gjennom store mengder informasjon og data. Teamet er komplekst, og mange faktorer spiller inn. I tillegg er mange av rapportene gamle, noe som kan resultere i utdaterte data. Det er også få tilgjengelige data om hydrogenbiler, da dette fortsatt er en relativt ny og lite forsket teknologi. Til tross for dette har vi oppnådd god progresjon og er nå i gang med å avgjøre hvilke data som skal inkluderes i den endelige installasjonen.
Gjennom praksisperioden har vi hatt mye frihet til å utforme oppgaven på vår egen måte. Dette har gitt oss rom for kreativitet og selvstendig arbeid. Det som gjør prosjektet ekstra givende, er at det vi utvikler, faktisk skal brukes av VilVite-senteret, noe som gir arbeidet vårt en følelse av mening og relevans. I tillegg har vi fått verdifull veiledning fra kontaktpersonen vår og hans kollegaer, noe som har vært til stor hjelp i prosjektet. Selv om vi fortsatt er i en tidlig fase, har jeg allerede lært mye, og jeg ser frem til å starte programmeringen av selve skjerminstallasjonen.