Kongstein – Sander Øie

Hei igjen! I denne bloggen skal jeg fortelle om hvordan de siste ukene mine hos Kongstein har vært. Som nevnt sist har jeg og Samuel to prosjekter gående. Det første prosjektet handler om å planlegge logistikken av en hypotetisk havvindspark. Det andre prosjektet handler om å se hvordan fremtidens havner kanskje vil se ut.

Logistikk prosjektet har vært mest krevende. De siste ukene har jeg spesielt sett på fundamentene til disse havvindsturbinene. Det vil si jacketene som vindturbinen står på og pin piles som fester jacketene i bakken. Som med alle de andre komponentene fant jeg størrelsen på dem, hvor mange som trengtes og den totale produksjonstiden for dem. Logistikken er den vanskeligste delen. Vi måtte finne den beste og billigste måten å frakte komponentene på. Her fikk vi god veiledning av kollegaene våre i Kongsten.

Disse komponentene er utrolig store og tunge. Vi måtte bestemme om det var best om alle båtene vi brukte hadde egne kraner, eller om det ble billigere å sette opp en stor kran på havnen og da kunne velge litt mer fritt med båtene. Store båter med egne kraner er betydelig dyrere enn båter uten. Vi bestemte oss for å ha en kran på havnen ettersom det ville bli billigere.

For logistikkplanen lagde jeg et Gantt-skjema. Denne viser en timeplan for alt av produksjonstid og logistikken for alle komponentene. Gantt-skjema gir en veldig god oversikt over tidsløpet til hele prosjektet.

Prosjektet om fremtidens havn var veldig interessant. Her har vi lest oss mye opp i hva neste generasjon havner kommer til å begynne med for å gjøre de mer effektive, grønnere og tryggere. Jeg har spesielt sett på hvordan automatiseringen av forskjellige oppgaver kan komme til å være om 20-30 år. Jeg har også sett på et system som heter «just in time». Veldig enkelt handler dette om å få bedre kommunikasjon mellom havnen og båtene. På en travel havn blir det ofte forsinkelser, og da må båter vente utenfor havnen i flere timer eller kanskje dager på deres tur. Men med bedre kommunikasjon kan båten få informasjon om forsinkelser undervis på turen og senke farten under reisen istedenfor og vente utenfor havnen. Reise med redusert fart gir en betydelig mindre karbonutslipp, helt opp mot 35% mindre utslipp.

Det har vært utrolig kule prosjekter og jobbe på, og jeg sitter igjen med veldig mye gode erfaringer. Kongstein kommer til å bruke noe av det vi har jobbet med, det syns jeg er utrolig gøy. Kommer til å savne folkene jeg har jobbet med og den utrolig gode maten de har der borte.