Kinect Energy – Sven Skagestad

Hei!

Vi nærmer oss nå slutten på praksisen, og har den siste tiden jobbet med det avsluttende prosjektet. Vi har de siste ukene lagd ulike business-cases for å bedre forstå hvordan prosessen bak PPA (forklart i forrige innlegg) fungerer, fra markedsføring til signering av kontrakt. Vi har fått bedre forståelse for hvordan World Kinect er delt inn i ulike teams som har ulike oppgaver som spiller essensielle roller for hvordan PPA-kontrakten gjennomføres. Vi har også blitt introdusert for hvilke finansielle modeller som brukes og hvordan disse brukes for å gi prisestimater som legges frem for kundene. I tillegg har vi fått tildelt faglige relevante artikler og presentasjoner som har sørget for at vår kunnskap innen den kommersielle delen av energi har økt drastisk.
I slutten av september hadde la vi frem et forslag for et business-produkt som skulle samle flere universiteter i Norge til en stor PPA-kontrakt. Dette var et hypotetisk tilfelles som ikke virket veldig realistisk eller lønnsomt for Word Kinect. Vi fikk i oppdrag til å bygge videre på dette produktet, men å gå etter mer realistiske og lønnsomme markeder/bedrifter. Etter litt frem og tilbake, begynte vi å se på datasentre, da disse har et høyt energiforbruk og er i en enorm utvikling i Europa. Uheldigvis, var dette markedet ikke så ettertraktet for vår del da deres forbruk er rett og slett for stort. Siden vår oppgave gikk ut på å lage et produkt som skal samle bedrifter med medium forbruk, måtte vi prøve å finne noen bedrifter innenfor et annet marked. Etter litt, bestemte vi oss for å fokusere på FMCG-markedet (Fast Moving Consumer Goods), mer spesifikt kaffeindustrien. Her var det tilsynelatende et stort potensiale da det er et stort antall kaffe-produsenter i Europa, samt at energiforbruket deres for bl.a. brenning av kaffe er markant, men ikke for høyt for vår målgruppe. I tillegg har denne industrien fått mye kritikk de siste årene for mangel på fokus på bærekraft, da spesielt gårdene i u-land hvor kaffebønnene ofte blir dyrket. Dette gir dem insentiv for å inngå avtaler som kan kompensere for forbruket deres, og gode kandidater for vårt produkt.
Etter at målgruppen vår ble identifisert, kunne vi gå tilbake til business-modellen vår for å gjøre den bedre og mer målrettet. Vi bruker fortsatt «The Business Model Canvas» som mal for vårt produkt. Denne systematiserer hva som trengs i et suksessfullt produkt på en god og oversiktlig måte. Når produktet er ferdig, skal vi kartlegge hvilket team i World Kinect som skal gjøre hva for å gjennomføre produktet. Dette skal presenteres for sjefen for det kommersielle salgsteamet som en slags generalprøve. før det skal presenteres for hele firmaet uken etter. Det skal bli spennende å se hva de synes om ideene våre og produktet vårt. Vi hadde ingen bakgrunn fra dette tidligere, men det kjennes nå ut som vi har fått tilstrekkelig kunnskap for å kunne bidra med gode forslag og løsninger for World Kinect. La oss bare håpe de synes det samme.