Hei igjen, energibloggen! Ikke så lenge siden sist, og jeg har heller ikke så mye nytt å fortelle. Siden sist har vi ikke fått noen flere konkrete arbeidsoppgaver fra Klimastiftelsen, så dagene i praksis går til å fortsette med prosjektet til meg og Andrea. Som regel sitter ved kontoret deres på Media city Bergen og jobber sammen, men av og til jobber vi individuelt på skolen eller hjemme også. Selv om det er deilig å kunne ha fleksibel både arbeidstid og -sted så føler jeg det er best å sitte på kontoret. Både i og med at man føler man er mer «på jobb», og får snakket og hatt hyggelig lunsj med resten av kollegaene i stiftelsen (ikke minst gratis kakao fra kaffemaskinen!). I tillegg er det gjerne lettere å kunne stille spørsmål og få veiledning av den daglige lederen, Lars-Henrik, når vi kan snakke sammen fysisk.
Lars-Henrik er på en måte guiden vår når det kommer til prosjektet vårt, og det har vært viktig for oss å kunne få hjelp og innspill fra han etter hvert som vi nå har begynt å skrive mer av selve innholdet til teksten/faktaarket vi skal ende opp med. Innholdet går ut på hvilke miljøpåvirkninger som kan knyttes til de ulike fasene av et havvindprosjekt, og hvordan man kan begrense disse. Samtidig ser vi på hvordan man kan korte ned forventet tidsbruk til hele prosessen frem til parken er i drift. Selv om de to problemstillingene går litt mot hverandre, er det nettopp kombinasjonen av disse som viktig å finne en balanse mellom i den havvindutviklingen som skjer i Norge per dags dato. Vi trenger nemlig både å bygge ut enorme mengder havvind de neste tiårene for å nå klimamålene, samtidig som dette må skje bærekraftig og fornuftig for at det ikke skal ødelegge mer enn det bidrar. At oppgaven vår er såpass relevant for dagens problemstillinger gjør det både litt vanskelig å finne nok informasjon, men også veldig spennende å jobbe med! Selv om jeg ikke følte havvind var det jeg interesserte meg mest for har det vært veldig interessant og gøy å lære om hvordan hele prosessen foregår fra start til drift, og kontroversene det innebærer med tanke på miljøpåvirkning.
Frem mot slutten av praksisperioden skal vi nok jobbe mest med ferdigstilling av prosjektet, som innebærer å skrive ferdig + redigere teksten, få med alle illustrasjoner/bilder og tekstbokser, og få hjelp av IT-ansvarlig til utforming av faktaarket. I tillegg til å lære om havvind har det også vært lærerikt å arbeide med å finne relevant informasjon innen et tema, og skrive om det på en konkret og oversiktlig måte. Jeg gleder meg til å se resultatet av prosjektet når det blir ferdig, og er spent på hva mer vi evt får av oppgaver for stiftelsen hvis vi får tid til slutt. Alt i alt har jeg trivdes godt hos Klimastiftelsen og vil absolutt anbefale dem videre!