Grieg Star – Eskil Bergjord

Hei energibloggen! Mitt navn er Eskil og jeg har vært så heldig å få praksisplass i selskapet Grieg Star som har kontorer ved Bergen havn.

Grieg Star er skipsforvaltningsenheten til Grieg Maritime Group. som administrerer eller fungerer som eiers representant for over 30 frakteskip. Der jobber jeg sammen med dyktige maritime ingeniører og eksperter som sammen prøver å løse noen av de store utfordringene shipping-industrien må overkomme for å bli klimanøytrale. Gruppen jeg jobber med ser på mulighetene for bruk av ulike alternative drivstoff, både med tanke på effektivitet og tilgjengelighet, samt også kostnader.

Den globale shipping-industrien står for i dag for rundt 3% av de årlige totale GHG-utslippene i verden. Det er den desidert mest effektive måten for godstransport; transporterer omtrent 80 % av verdens handelsvolum, og har gjennom tidene blitt regnet som en av de mer klimavennlige måtene for godstransport. Men den stadige utviklingen og økende globalisering, fører med seg stadig større utslipp. IMO (International Maritime Organization), eller den internasjonale sjøfartsorganisasjonen, har satt seg et mål for reduksjon av karbonintensiteten av utslipp innen shippingindustrien. Målet er å redusere karbonutslipp innen skipsfarten med minst 40 % innen 2030, og 70 % innen 2050, sammenlignet med 2008-nivåene. For å oppnå dette må skipsfartsnæringen finne gode løsninger, hvor det å bruke alternative drivstoff står svært sentralt som en del av løsningen.

Den første uken jeg jobbet der fikk jeg være med å se på en presentasjon som en i GriegEdge holdt for Bergens rederiforening. Presentasjonen handlet om båten M/S Green Ammonia, som er et samarbeidsprosjekt mellom Grieg Edge og Wärtsila. M/S Green Ammonia skal være et tankskip som både skal kunne transportere, etterfylle andre skip, og selv kjøre på grønn ammoniakk. Grieg sine tankskip er i dag drevet av tradisjonelle forbrenningsmotorer som går på en type HFO (Heavy fuel oil).

Ammoniakk har stort potensiale til å erstatte tradisjonelle drivstoff, både på grunn av det lave utslippet og potensiale for å både brukes i modifiserte forbrenningsmotorer samt også brukes i brenselceller når teknologien for det blir moden nok.

Ellers har jobben min i Grieg gått ut på å lese en god del rapporter og forskingsrapporter, blant annet utgitt av det norske veritas (DNV), og danne en organisert oversikt over de ulike mulige alternative drivstoffene. Både med tanke på tilgjengelighet rundt om i verden, kostnader knyttet til ombygging og operasjon, samt også en oversikt av det totale energitapet fra «well-to-wake» for de ulike drivstoffene.
Alt i alt er jeg til nå veldig fornøyd med oppholdet mitt her på Grieg maritime group, og gleder meg til å fortsette med prosjektet jeg holder på med!