Kinect Energy Group – Del 2

Hei igjen, da var det tid for blogginnlegg nr.2. Her jeg skal da gå litt dypere inn på det jeg gjør hos World Kinect. I løpet av dette semesteret har jeg jobbet sammen med Merethe på noe som ligner på et forsknings-paper. Her vi da har samlet informasjon om det vi kaller HDV (Heavy duty vehicles). Videre har vi gjort utregninger på excel for å finne energien disse bruker til fremdrift, og da de tilknyttede utslippene. Siden World Kinect holder på med veiledning, konsultasjon og salg av flere mengder energityper har vi også fokusert veldig på kostnadene bak å kjøre HDV. Siden vi ikke har hatt noe om dette før har vi måtte jobbe mye med dette, men i gjengjeld fått en bredere perspektiv på hva det faktisk innebærer å kunne kjøre «grønnere». Det er her også nyttig for bedriften at de har teknisk info som de kan vise til kundene for å begrunne hvorfor de evt bør velge akuratt å satse på den og den drivstofftypen for HDV. Vi har ikke fattet en konklusjon enda, men vi skal presentere dette for et par utvalgte fra bedriften om et par uker. Det har også vært vektlagt fremtidig utviklinger, da vi har fått sett hvordan learning rates, og Montecarlo analyse fungerer. Men selv ikke hatt nok kunnskaper til å gjennomføre dette selv (derfor har vi regnet i prosentdeler for å estimere utvikling av pris flere år frem).

Da vi her ved en hel del utregninger og en haug med variabler har kommet frem til en slags spådom når det gjelder prisutvikling (inkl økende kvoter!) for de forskjellige drivstoffene. Disse tallene er basert på drivstoffpriser i Tyskland. For å sette dette litt i perspektiv:

Da denne grafen er en representativ verdi for utslipp når en HDV har kjørt 450 000 km. Her kan man tydelig se at de «grønne» løsningene kanskje ikke er det beste alternative akkurat nå. Hydrogen er produsert av elektrolyse i våres rapport. Grunnen til at elektiske HDV er utelukket er at de trenger veldig store batterier, som både er dyre og tunge.

Ut ifra disse tallene ser RD (renewable diesel) overlegent best ut for alle, men denne har også sine ulemper. RD er basert på organiske stoffer med høyt triglyseridinnhold, og da mange av disse er i konflikt med matsektoren. Det blir i dag brukt for det meste brukt olje og fett fra forskjellige kilder, men om hele HDV sektoren skulle hatt en overgang til RD ville ikke det vært nok «non edible» kilder til å støtte hele flåten av biler. Så der har man det etiske perspektivet av saken.

Alt i alt har jeg lært mye om hvordan «grønne» løsninger faktisk funker med tanke på kostnader, tilgjengelighet og infrastruktur. Håpet for oss, og bedriften er at innholdet i rapporten er god nok kvalitet, slik at de da kan vise resultatene våres til ansatte og kanskje kunder. Rett og slett for å si at det lønner seg ikke alltid å satse fult ut på det og det, men kanskje se etter andre løsninger. Og ikke minst at dette er veldig avhengig av kvotene som blir satt, og hvor i verden dette gjelder!

– Elias