Praksis hos Vilvite

Hei! Denne bloggen tar for seg hvordan det er å være praksisstudent hos VilVite. Da kan det være greit å starte med hva VilVite faktisk er, og hva de har å tilby. VilVite er hva man kaller et vitensenter, det er et læringssenter innenfor naturvitenskapen, hvor publikum har mulighet til å eksperimentere og utforske mange spennende fagfelt på egenhånd. VilVite senteret ønsker å skape interesse og engasjere de besøkende om verden rundt oss. For å oppnå dette tilbyr senteret en rekke interaktive utstillinger innenfor flere ulike temaer, bl.a. kropp, hav og vann, energi og korrosjon.

Som praksisstudent er jeg involvert i prosjekter tilknyttet energidelen av senteret. Der inngår jeg i en gruppe kalt «bærekraft 2» som skal utvikle en ny energi utstilling. Dette er et nylig oppstartet prosjekt, hvor vi befinner oss helt i startfasen av prosessen. Vi kom altså inn på et godt tidspunkt :)).

Dette er ikke det eneste prosjektet vi er involvert i, vi som er praksisstudenter har fått vårt eget «lite» oppdrag hvor vi er blitt ansvarlig for å redesign av en gammel installasjon, som selvfølgelig også har energi som tematikk. Dette er en installasjon hvor vi ønsker å belyse de store problemstillingene tilknyttet energiforsyning. Installasjonen skal ta utgangspunkt i et bylandskap, hvor brukeren skal kunne ta valg innenfor teknologier relatert til energiproduksjon, energiforbruk og energilagring. Dette prosjektet har vært vårt hovedfokus nå de første ukene med praksis, da det andre prosjektet ikke har kommet helt i gang ennå.

Det første trinnet i utvikling av denne installasjonen har vært å gjennomføre et innsiktsarbeid. Dette går ut på å hente inn relevant informasjon rundt problemstillingen og finne ut hvordan målgruppen for prosjektet forholder seg til denne. Relevant og sikker data er i stor grad lett tilgjengelig ved hjelp av internett, så denne delen av arbeidet involverte en del lesing, som naturlig nok er situasjonen for alle problemstillinger man realistisk ønsker å løse. Den utfordrende delen av arbeidet var å finne ut hvordan man ville gå fram for å finne data om hvordan målgruppen forholder seg til problemstillingen. Vår løsning på dette ble å lage et spørreskjema angående tematikken. Dette skjemaet ble presentert hos noen klasser ved to forskjellige ungdomsskoler. Dette krevde at vi var nødt til å avtale og fysisk møte opp på skolene, for å så introdusere oss selv og vårt formål der. Dette gjorde at vi fikk presentert problemstillingen for mange samtidig, og vi fikk derfor mye nyttig data, på relativ kort tid.

Utover dette har vi sortert dataen vi har innhentet og deretter startet med ide utvikling for prosjektet. Det handler om hvordan man ønsker å utvikle installasjonen, basert på informasjonen man har tilegnet seg gjennom innsiktsarbeidet. Dette har vært den artigste delen av prosjektet så langt, da man bare kan leke rundt med relevante ideer, uten å ta hensyn til hverken økonomiske eller praktiske begrensninger.

Det er så langt vi har kommet for denne gang, håper du har hatt en fin leseopplevelse :)).

 

Adrian